UBRUKELIG MOT MC: Når hjelmen dekker ansiktet til føreren og skiltet står bak på motorsykkelen, hjelper det ikke med bilde.
Foto: Herskedal, Kjell / SCANPIXMotorsykler blir nemlig ikke målt av dagens fotobokser, og slipper bot uansett fart.
Årsaken er i første rekke et krav om at ansiktet til føreren og nummeret på kjøretøyet skal vises på bildet.
- Hjelmen dekker ansiktet til føreren. Fotoboksen klarer dessuten ikke å fange opp motorsykkelens registreringsnummer ettersom bildet tas forfra, sier trafikkdirektør i Vegdirektoratet, Finn Harald Amundsen, til NTB.
Kan rase forbi 370 bokser
Ny teknologi er på vei inn i fotoboksene - streknings-ATK - som måler farten på en gitt distanse mellom to fotobokser. Dette er under uttesting i Lillehammer-området og vil bli tatt i bruk i første halvår 2009. Men heller ikke denne teknologien vil fange opp motorsyklistene.
I Norge er det nå 370 fotobokser på veinettet, og det skal etter hvert bygges videre ut til rundt 400 fotobokser.
- Mindre grisekjøring
- Problemet med målingen av motorsykler har vært det samme siden vi fikk automatisk trafikkontroll i Norge, sier politioverbetjent Harald Torseth ved Politiets ATK-senter på Hustad ved Molde. Herfra sendes gebyrene ut for fotobokser i 21 av 27 politidistrikter i Norge.
Torseth er ikke så bekymret for motorsyklene. Det finnes andre måter å kontrollere fart på, som laser og såkalt police pilot. Dette er en gjennomsnittsmåler som er plassert i politiets biler, og som måler farten like godt på motorsykler som på biler.
LASER TAR DEM: Laserkontroller og police pilot er det eneste som nytter mot motorsykler.
Foto: Yngve Tørrestad / NRK- Når det gjelder motorsyklene, har jeg dessuten inntrykk av at de ikke utgjør et like stort trafikksikkerhetsmessig problem som tidligere. Det er mindre grisekjøring enn det var for noen år siden. Det kan ha å gjøre med at motorsykkelmiljøet har fått et større innslag av eldre førere, sier Torseth.
Flere blir henlagt
De ti første månedene i år er 59 378 kjøretøyer fanget opp med for høy fart av fotobokser. Dette er vel 1000 færre enn på samme tidspunkt (utgangen av oktober) i 2007. Både forenklede forelegg og førerkortbeslag viser sterk nedgang. Dette har sammenheng med at betydelig flere saker er henlagt hittil i 2008 enn tidligere.
Bakgrunnen er en høyesterettsdom som kom i januar, og som har ført til en skjerpelse av kravet til teknisk dokumentasjon. Blant annet blir alle saker der fotolinjen er nedsnødd henlagt på grunn av manglende bevis.
I tillegg til motorsykler er det også andre grupper som slipper unna, selv om de beviselig kjører for fort. Bilførere fra en rekke ikke-skandinaviske land, som Tyskland og Frankrike, får ikke gebyr. Årsaken er manglende samarbeidsavtaler.