Tirsdag innkallet Fiskeri- og kystdepartementet til pressekonferanse i Oslo.
Her ble det avslørt at departementet har bestemt seg for at ubåten og de forurensede områdene rundt den skal kapsles inn og dekkes til - ikke heve og fjerne vraket, som alternativet var.
Risikoen for stor
Statssekretær i Fiskeri- og Kystdepartementet, Vidar Ulriksen, frykter man ville ha gjort vondt verre ved å heve ubåtvraket.
- En heving innebærer flytting av store mengder kvikksølv, som er den farligeste miljøgiften vi har, sier Ulriksen.
- I tillegg er dette et vrak som har ligget på bunnen i 62 år og rustet, og som også inneholder ammunisjon.
Det er usikket når tildekkingen vil starte - men trolig skjer det i løpet av sommeren i år eller neste år.
I strid med lokale ønsker
Beslutningen om å dekke til ubåten er i tråd med tilrådinger fra Kystdirektoratet og Norsk institutt for vannforskning (NIVA), men i sterk strid med ønskene til lokalbefolkningen, politikere og miljøvernorganisasjoner.
Hos Lisbeth Stuberg i Folkeaksjonen for heving stod stemningen ikke akkurat i taket etter at avgjørelsen ble kjent.
- Vi er veldig, veldig skuffet, sier hun til NRK.
Stuberg innser at dette er vanskelig sak sett fra alle sider.
- Vi mener likevel at løsningen som nå er valgt, er veldig dårlig for ettertiden.
På Hitlers befaling
Vraket av U-864 ble funnet ved Fedje nordvest for Bergen i mars 2003.
Ubåten skulle på Hitlers befaling frakte tysk høyteknologi fra Bergen til Japan. I ballastkjølen var det 65 tonn kvikksølv.
Ubåten hadde så vidt forlatt havnen i Bergen 8. februar 1945 da den ble truffet av en engelsk torpedo.