Hopp til innhold

Døve Martin fortviler over ny legevaktordning: – Vi kan ikke ringe selv

Nå må innbyggerne ringe før de møter opp på legevakten i Bergen. Mange døve er sjokkerte over at de blir avhengig av andre for å få helsehjelp.

Legevaktordning

BEKYMRET: Daglig leder i Bergen døvesenter, Martin Berhovde har fått mange henvendelser fra medlemmer som er sjokkerte og lurer på hvordan de skal komme seg på legevakten.

Foto: Brynjar Mangor Myrtveit Osgjerd / NRK

Mandag innførte Bergen legevakt en ny ordning der innbyggerne må ringe før de møter opp på legevakten.

Tidligere har det vært mulig å møte opp i døren.

Daglig leder Martin Berhovde i Bergen døvesenter fortviler over det han kaller «en lite gjennomtenkt løsning».

– Vi kan ikke ringe selv, vi blir avhengig av å få hjelp av andre, for eksempel av en tolk, sier han.

Savner SMS

Det siste døgnet har han fått mange henvendelser fra døve og hørselshemmede som er nervøse og usikre.

De lurer på hvordan de skal få rask helsehjelp hvis de må ringe først.

– Den ideelle løsningen for oss vil være direkte kommunikasjon.

Det ideelle hadde vært om det var mulig å kontakte nødsentralen direkte via SMS, mener han.

Legevaktsjef: – Bedre å vente hjemme

Legevaktsjef Anne Karoline Tyssøy Pedersen forklarer at den nye ordningen er til for at de skal kunne gi hjelp så raskt som mulig.

– Vi ønsker ikke at folk skal vente i seks timer på legevakten, da er det bedre å vente hjemme, sier hun.

Når man ringer får man snakke med en sykepleier på telefon. Der får man veiledning og et estimert oppmøtetidspunkt. Det skal gjøre ventetiden på legevakten kortere.

Hun lover at de som har behov for det, skal få hjelp raskt.

Hun understreker at de som ikke har mulighet til å ringe på forhånd kan møte opp dersom de har behov for det.

Legevaktsjef Anne Karoline Tyssøy Pedersen

MÅ RINGE: Legevaktsjef Anne Karoline Tyssøy Pedersen sier de ikke har planer om en SMS- eller chattetjeneste med det første.

Foto: Brynjar Mangor Myrtveit Osgjerd

Kan bestille tolk

Legevaktsjefen avviser at de vil starte opp en SMS-tjeneste.

– Systemet vi har nå er ikke lagt opp til det. Da må vi finne andre løsninger, sier hun.

Hun viser til at det man kan ringe via tolketjenester.

– Fordelen med at de ringer på forhånd er at vi har tid til å bestille tolk hit som kan være på plass før de kommer.

Linda Kvaksrud Hansen i Norges Døveforbund forteller at de har en akuttjeneste med tolk. Den skal brukes i akutte situasjoner som sykdom, ulykke, brann og kontakt med politiet.

– Slik jeg oppfatter den nye regelen fra legevakten, må vi først ta kontakt med akuttolk for å få tak i legevakten.

Hansen er bekymret for større press på tjenesten.

– Det er en av få tjenester vi har tilgang til.

Etterlyser brukermedvirkning

Legevaktsjefen understreker at ingen vil bli vist vekk i døren.

Berhovde skulle ønske at døve og hørselshemmede ble hørt før ordningen ble innført.

– Da kunne vi avklart våre behov og ønsker, sier han.

Pedersen viser til at ring først-ordningen egentlig ikke er ny.

– Dette ble innført i 2018, men så fikk vi en pandemi og det ble satt på vent. Jeg vil tro brukermedvirkning var inne i bildet da dette ble planlagt. Nå prøver vi bare å gjennomføre oppdraget vårt, sier hun.