Hopp til innhold

Tunnelarbeider: – Man har alltid en klump i halsen. Det har vært nære på flere ganger

Ikke alle respekterer at det lyser rødt ved åpningen av tunneler. – Man vet aldri hva man møter på der inne, sier elektromontør Arve Fluto Brekkhus.

flute

REDDE TUNNELARBEIDERE: Elektromontør Arve Fluto Brekkhus forteller at han opplever skumle episoder hver eneste uke.

Foto: Marita Skeie / NRK

Man vet aldri hva man møter der inne. Jeg opplever skumle episoder hver uke.

Når det må gjøres arbeid inne i tunneler stenger Statens vegvesen tunnelen med rødt lys for at arbeidere skal få jobbe i fred.

Men Katrine Lahlum, prosjektleder for drift og vedlikeholdt tunnel i Statens vegvesen, sier at deres ansatte rett som det er opplever at det kommer biler susende imot inne i den stengte tunnelen.

– Gjør det bevisst

tunnel

KJØRER PÅ RØDT: Ikke alle respekterer at det lyser rødt ved åpningen av tunnelen.

Foto: Marita Skeie / NRK

Bare i Bergens-området ble det rapportert inn ti hendelser, hvor hver av dem kunne bestå av flere enkeltepisoder.

– Noen vet ikke hvor de skal kjøre utenom tunnelen. Men andre gjør det nok helt bevisst. Bilister som gjør dette kan lett forårsake alvorlige skader på et menneske eller verre, sier Lahlum.

Redd på jobb

Brekkhus forteller at han ofte opplever redsel på jobb inne i tunnelen, selv om den egentlig skal være stengt for trafikk.

– Jeg går alltid forsiktig frem. Man vet aldri hva man møter der inne, sier Brekkhus, som opplever skumle episoder hver uke.

– De later som ingenting. De legger seg midt i veien for å slippe unna bommene.

Han har ennå ikke opplevd ulykker, men han sier at han flere ganger har blitt vitne til nesten-ulykker.

– Når jeg hører at det kommer vogntog, så kjenner jeg klumpen i halsen. Det er ofte jeg er redd på jobb.

Bøter og førerkortbeslag

De lovløse bilistenes atferd faller ikke i god jord hos Jens Kleppe, som er leder for trafikkseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon.

– Å kjøre på rødt lys inn i en tunnel er som å drive med russisk rulett. Slik kan man ikke ha det, sier Kleppe om arbeidshverdagen til de som jobber med å utbedre tunnelene i landet.

Han forteller at bøtene for slik kjøring starter på 5.000 kroner, og øker etter hvor graverende hendelsen er.

– Det ligger tett opp mot førerkortbeslag, sier Kleppe.

Men Katrine Lahlum, prosjektleder for drift og vedlikeholdt tunnel i Statens vegvesen, mener en bot er langt fra det verste ved at folk ikke respekterer rødt lys.

– Det å få bot er én ting, men faren for å skade noen er mye verre, sier Lahlum.