– Egentlig skulle prosjektet være ferdig høsten 2022. I praksis er vi to år forsinket, sier Ola Hjøllo, prosjektdirektør for Johan Castberg i Equinor.
Ved Aker Solutions på Stord jobber rundt 2.000 personer dag og natt for å få produksjonsskipet Johan Castberg ferdig til januar 2024.
Etter det er ferdig, skal skipet til Johan Castberg-feltet i Barentshavet. På feltet, som ligger rundt 200 kilometer nord for Finnmarkskysten, skal Equinor produsere olje i 30 år.
Årsaken til forsinkelsene er blant annet koronaviruset. I tillegg har Equinor oppdaget at sveisearbeidet i Singapore var for dårlig gjennomført.
– Hvor mye har forsinkelsen kostet Equinor?
– Den virkelig store kostnaden for Equinor og partnerne er forsinket oppstart på feltet, sier Hjøllo.
Store kostnader
Og kostnadene er store.
Aksjeanalytiker Steffen Evjen i DNB Markets anslår at tapet kan være på over 100 milliarder kroner, basert på dagens oljepris.
Aker Solutions på Stord har hatt ansvar for utrustningen av skipet.
Foto: Olav Røli / NRK– Det blir hypotetisk. Hvis man antar flat produksjon på 190.000 fat olje per dag i to år på dagens oljepris, som er 85 dollar, så tilsier det 11,8 milliarder dollar.
I kroner blir det over 116 milliarder.
Ifølge statsbudsjettet for 2023 har kostnadene i tillegg økt med 9 milliarder kroner, siden planen for utbygging og drift ble levert i 2017 – fra 54 milliarder til 63 milliarder.
En flytende oljeplattform
For første gang fikk pressen slippe ombord på det 313 meter lange produksjonsskipet.
Lengden tilsvarer over tre fotballbaner.
Skipet er et såkalt FPSO, en slags flytende oljeplattform.
Det er fortsatt plast over møblene på skipet.
Foto: Olav Røli / NRKLagertankene på skipet kan oppbevare 1,1 millioner fat olje. Det er nærmere 175 millioner liter olje.
Mange stillas og mye plast tyder på at den enorme kolossen ikke er ferdig.
– Det er en del jobb igjen, men vi skal klare det. Vi skal være ferdig til november i år, sier byggeleder Bjarte Urdal.
Skipet ankom Norge i april 2022. Siden den gang har det vært hektisk for de ansatte på Stord.
Skipet da det ankom Norge i april 2021. Skipet brukte 50 dager fra verftet i Singapore til Stord.
Foto: Jan Arne Wold & Bo B. Randulff– Alt må settes sammen og vi må sjekke at alt virker som det skal. Det er det som skal skje det neste året før skipet seiler herfra, sier Sturla Magnus, konserndirektør i Aker Solutions.
Skal produsere 190.000 fat om dagen
Når skipet er i full drift, forventer Hjøllo i Equinor at det vil være mellom 30 og 40 personer ombord.
– Produksjonsskipet er laget for 190.000 fat om dagen. Det er det vi skal produsere, sier Hjøllo.
Kontrollrommet på skipet. Her skal de styre all olje- og gassproduksjon.
Foto: Olav Røli / NRKProsjektet har ifølge Equinor fremdeles en balansepris på 35 dollar fatet.
– Vi la til grunn at vi skulle klare oss på 35 dollar fatet da vi leverte inn planen for utbygging. Det ser det ut som vi skal klare, sier han.
– Tror du dette er det siste store produksjonsskipet som blir utrustet her i Norge?
– Det vil jeg kanskje ikke tro. Det ser ut som det blir flere og flere produksjonsskip, sier Hjøllo.