Bow Eagle-kaptein, Reidar Heggås, forklarte seg under rettsaken i Bergen tingrett tirsdag. Foto: Thomas Bjørnflaten/Scanpix
- Jeg tenkte jo mitt. Det kunne være vi hadde kollidert med en container som lå og fløt, eller et fiskefartøy eller en ubåt på grunn av merkene ved ankeret. Jeg mistenkte jo etter hvert at vi hadde hatt et sammenstøt, men så lenge jeg ikke hadde bevis, så kunne jeg ikke si noe, forklarte Heggås i Bergen tingrett tirsdag.
Annenstyrmann på "Bow Eagle", Ronnie L. Zape, er tiltalt for å ha unnlatt å yte hjelp til mennesker i nød, etter at han og lettmatrosen som var på vakt natt til 26. august 2002, var vitne til et sammenstøt mellom den norskeide tankeren og det franske fiskefartøyet "Cistude".
Fire mennesker mistet livet i ulykken.
Tre overlevde og ble reddet etter vel åtte timer i sjøen.
Strafferammen for tiltalen er på seks år.
Tiet i avhør
Der og da, den natten, avgjorde Zape at skipet skulle fortsette seilasen. I retten har han hevdet at han så topplanternen til fiskefartøyet akterut og han så at tråleren beveget seg på radaren. At han heller ikke hørte noe fra fiskebåten, tok han som tegn på at alt var helt greit.
Kaptein Reidar Heggås innkalte både Zape og lettmatrosen Antonio Andres til avhør, men ingen av dem sa noe om sammenstøtet. Først etter over to døgn, troppet Andres opp hos overstyrmannen og sa at han ikke fikk sove.
- Slik jeg forsto det hadde overstyrmann da spurt om det var på grunn av kollisjonen og lettmatrosen svarte bekreftende, forklarte Heggås i retten.
Ville slått full alarm
Ifølge kaptein Heggås burde han vært varslet dersom det hadde vært et sammenstøt.
- Hvis jeg var blitt varslet, ville jeg trolig slått full alarm, en såkalt mann over bord-alarm. Man kan trykke inne en knapp og dermed får man en GPS-posisjon for der det skjedde og kan vende tilbake dit, sa Heggås.
Ifølge kapteinen vil en slik snumanøver ta mellom 12 og 15
minutter med "Bow Eagle", litt avhengig av været. Natt til 26. august i fjor var det mellom 2,5 og fire meter høye bølger i området, ifølge aktor, politiinspektør Svein Erik Krogvold i Hordaland politidistrikt.
Som tog og bil
Heggås har vært kaptein i sju år. Seks og et halvt av dem har han vært kaptein på "Bow Eagle" som eies av det bergensbaserte rederiet Odfjell. På spørsmål fra aktor om hvor farlig et sammenstøt med tankeren ville være for en fiskebåt, sammenlignet Heggås med et tog og en personbil.
- Det blir som et svært tog i stor fart og en liten personbil. Toget merker nok ikke mye hvis bilen treffer toget ved en planovergang, men bilen derimot...
Man må tenke på massene som treffer hverandre, sa Heggås.
Burde ha sjekket
Heggås mente at Zape burde ha sjekket med fiskebåten om alt var bra og han hevdet også at han syntes det var merkelig at det ikke var gjort forsøk på å varsle fiskebåten når man så at den nærmet seg faretruende.
- Jeg kan ikke tenke meg en fysisk kontakt uten at det må ha skjedd noe. Det er som å si at toget har truffet bilen din og si at bilen er OK, altså helt usannsynlig, mente Heggås.
Heggås var lite villig til å fortelle hvordan han har hatt det i perioden etter kollisjonen med fiskebåten der fire personer mistet livet, men han bekreftet at det har virket inn på ham.
Var det en belastning for deg som øverste ansvarlig, spurte
Krogvold.
- Ja, jeg tror alle normale kapteiner ville følt det, svarte Heggås.