Hopp til innhold

Garanterer bygging

Anbudene på bygging av Hardangerbrua holdt seg innenfor kostnadsrammene.

Hardangerbrua
Foto: Forum Arkitekter

Stortinget trenger dermed ikke å behandle brosaken på nytt.

- Hvis alt går som forventet starter byggingen på vårparten og broen vil stå ferdig i 2013, sier regionveisjef Olav Ellevset i Statens vegvesen.

Kostnadsrammen var satt til 2280 millioner kroner og anbudsåpningen onsdag viser at kostnaden blir rundt 2,1 millarder kroner.

- Det er vanskelig å gå ut med eksakte tall, men det er i størrelsesorden to milliarder kroner, sier Einar Lutro, styreleder i selskapet Hardangerbrua.

Totalt kom det inn 27 anbud fra inn- og utland og mye tyder på at halvparten av byggingen vil bli utført av norske selskaper.

Den ferdigstilte broen vil bli 1.375 meter lang, og dermed lengre enn hovedspennet til Golden Gate Bridge i San Fransisco. Broen erstatter ferjesambandet Bruravik-Brimnes.

Motstanderne mot byggingen vil likevel ikke gi opp kampen.

- Det er ingen grunn til å legge ned stridsøksen. Motstanden mot broen har aldri vært større enn nå, sier Per Nordø i Miljøvernforbundet.

Han mener at pengene heller burde brukest på rassikring i distriktet.

- Er det riktig å bruke et stort offentlig tilskudd til en bro over en fjord som i dag tar ti minutter med ferje, spør Nordø.