Hopp til innhold

Frp sier ja til mer bybane i Bergen

Bystyrets mest markante bybanemotstandere har snudd og krever nå raskere utbygging av Bybanen til nord og vest i Bergen.

Bystasjonen stasjon

VIL HA MER BYBANE: Flere politikere vil ha fortgang i bybaneutbyggingen.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

Partiet gikk i bystyret mandag inn for hurtigere utbygging av Bybanen, til Flesland, Fyllingsdalen og Åsane. Hittil har planene vært meget langsiktige, med perspektiver på opp til 30 år for utbygging til Fyllingsdalen og Åsane.

Når Bybanen nå faktisk er på skinnene i Bergen, går til og med bybanemotstander Fremskrittspartiet ut for raskere utbygging av tilbudet.

LES OGSÅ: - Bybanen må bygges ut raskere

- Kan gjøres raskere

Frp-gruppeleder Tor Woldseth mener likevel ikke standpunktet innebærer at partiet nå har snudd på femøringen og vender kappene etter vinden.

- Vi har hele tiden vært enige i at kollektivtrafikken i Bergen må bygges ut. Bybane i andre retninger er et helt annet prosjekt, hvor vi må se på finansiering og trasé. Men vi mener dette kan gjøres mye raskere, sier Woldseth til NRK.no.

Det er fylkeskommunen som har ansvar for utbygging av Bybanen, og dagens uttalelser fra Bystyret i Bergen er ikke noe annet enn rådgivende.

Klarte ikke bli enige

Uansett - Byrådskameratene Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti klarte ikke bli enige med opposisjonen om en felles uttalelse som ville hatt flertall i Bystyret.

Årsak: Rushtidsavgift.

- Opposisjonen hadde et forslag om at Bybanen skal finansieres med rushtidsavgift. Det mener vi er helt feil. Staten må på banen med et aksjeselskape, og la brukerne av Bybanen selv betale. Eventuelt må Staten dekke hele Bybanen, slik de gjør med InterCity-togene i Oslo-regionen, mener Woldseth.