Forskere fant røykesug-gen

Forskere ved UiB har vært med på å avsløre hvilke gener som gjør folk røykeavhengige. De håper å kunne skreddersy behandling for storrøykere.

Kvinne som røyker

Hvert år dør rundt to tusen nordmenn av lungekreft, og like mange dør av kols.

Foto: Colourbox.com

– Vi har deltatt i et internasjonalt forskningsprosjekt som viser at enkelte gener på kromosom 15 samsvarer med storrøyking, sier professor Amund Gulsvik, ved Institutt for indremedisin på Universitetet i Bergen til På Høyden .

Til sammen er 140 000 personers røykevaner kartlagt og sammenlignet med ulike genvarianter. Resultatene ble nylig publisert i tidsskriftet Nature Genetics.

Vil skreddersy medisin

Forskerne ønsket å finne ut om gener fører til røykeavhengighet, slik at de i neste runde kan finne ut om det er mulig å bli kvitt røykeavhengighet ved å skreddersy medisin.

Gulsvik og hans kollega professor Per Bakkes bidrag til den internasjonale studien var 2000 røykere i Hordaland sitt DNA.

– Vår styrke er at vi har en godt beskrevet befolkning. Vi har en svært god kartlegging av når de begynte å røyke, hvor mye de røyker og når de røyker. I tillegg har vi DNA av alle fra blodprøver, sier Gulsvik.

Forskningen viser at enkelte gener på kromosom 15 samsvarer med storrøyking.

LES: Smugrøyker vil stoppe røyking | Snart får du vaksine mot røykesug

Analyserte gener

Røykerne måtte svare på spørsmål om sine røykevaner i et spørreskjema. Svarene ble deretter sammenlignet med røykerens helgenomanalyse, som er en analyse av genene.

I en helgenomanalyse studerer forskerne alle kromosomene og ser om det er noen genetiske variasjoner som kan assosieres med en bestemt atferd eller sykdom. DNA-molekyler trekkes ut fra blodcellenes kjerne og analyseres.