Hopp til innhold

Fjord1 skal drifte Bybanen

I dag ble det klart. Tide får ikke drifte Bybanen i Bergen.

Torill Selsvold Nyborg og Erik Bech-Jansen
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

I dag tok Skyss avgjørelsen. Valget falt på Fjord1 Partner, et datterselskap av Fjord1.

Avtalen gjelder for syv år, med mulighet for opsjon for ett år til. Driftsstart er sommeren 2010.

På franske hender

Skyss mottok fire tilbud på drift av Bybanen. I tillegg til Fjord1 var Tide, Veoloa Transport og NSB også interessert i å drifte bybanen.

- Fjord1 Partner har vunnet på grunnlag av en totalvurdering av pris, kvalitet og service, leveranse og gjennomføringsevne, heter det i pressemeldingen fra Skyss.

Fjord1 Partner er et datterselskap av Fjord1. 49 prosent eies av Fjord1, mens resten eies av det hundre år gamle franske transportselskapet Keolis.

- Jeg håper at de fleste av våre sjåfører på Bybanen vil ha lokal tilknytning, sier administrerende direktør i Keolis, Erik Bech-Jansen.

Selskapet har hovedkontor i Paris, men skal innen kort tid opprette et eget kontor i Bergen. De har satset i Norden det siste halvannet året og har allerede et kontor i Stockholm.

- Den franske presisheten kommer nok til å overvelde bergenserne, sier Bech-Jansen og trekker frem at selskapet har gode tall å vise til i dets hjemland.

- Inspirerende

Jarle Skartun

Styreleder i Fjord1, Jarle Skartun, sier anbudsseieren er inspirerende.

Foto: NRK

- Dette var veldig inspirerende, spesielt for bussfolket i selskapet, for det er dem som står bak anbudet, sier styreleder i Fjord1, Jarle Skartun.

Tide skuffet

Tross for tapet, vil ikke Tide gi opp satsingen på banedrift og sier de vil komme sterkere tilbake.

- Klart vi er skuffet over å ikke vinne anbudet. Men slik er det, verden går videre, sier kommunikasjonsdirektør i Tide ASA, Arild Sondre Sekse til nrkhordaland.no.

Tide har imidlertid den siste tiden fått tilslag på drift av fire ferjeruter i Sunnhordland, samt vunnet to bussanbud i Danmark i området rundt Odense.

- Vi vil satse på banedrift i fremtiden også. Så vi skal nå evaluere tapet, ta lærdom av det og komme sterkere tilbake, sier Jostein Hatlebrekke, konstituert administrerende direktør i Tide.