– I dag setter vi spaden i jorda for første etappe av en ny og tryggere E134. Dette vil åpenbart få stor betydning for regionen, men også for hele landet.
Det sa samferdselsminister Jon- Ivar Nygård da han med ett spadetak markerte en milepæl for prosjektet.
I 2030 åpner en ny tunnel på E134 som vil lede trafikken utenom Røldal i Ullensvang.
Den 12,4 kilometer lange Røldalstunnelen erstatter både dagens Røldalstunnel, Seljestadtunnel, og Håratunnelen.
Og den kutter bratte stigninger og krevende partier langs dagens trasé.
Kartet viser hvor den nye E134 mellom Røldal og Seljestad skal gå.
Tunnelen vil forkorte kjøreavstanden med 6,4 kilometer og redusere reisetiden betydelig – med opptil 18 minutter for tungtransport og rundt 12 minutter for personbiler.
E134 er hovedveien mellom øst og vest for det sørlige Vestland, og nordre del av Rogaland.
Markerte byggestart
Samferdselsministeren sier til NRK at han er glad for at de har fått levert prosjektet på sin vakt.
At det har tatt lang tid, kommer av planlegging og at det tar tid å finne pengene, sier han.
I dag var det byggestart med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, prosjektleder Frode Lykkebø (til venstre), ordfører i Ullensvang Roald Aga Haug og Stein-Roger Nilssen i Statens vegvesen.
Foto: Olav Røli / NRKNygård nyttet også anledningen til å få takket alle som har jobbet med prosjektet.
En av dem er ordfører i Ullensvang, Roald Aga Haug (Ap).
Han forteller at dette har det blitt jobbet med i lang tid.
– Jeg ble politiker i 2003, og er nå inne i mitt tiende år som ordfører. Dette har jeg jobbet med i 22 år, så det er et langt og seigt arbeid, sier han.
Flere ganger har tunnelen vært planlagt, og nesten inne i budsjettet. Men først i år blir det bygging.
– Å få prosjekt inn i nasjonal transportplan er ikke så lett som folk tror. Dette er et prosjekt som «bare» koster 4 milliarder, men likevel er det vanskelig. Uansett, vi gråter ikke over spilt melk, sier han.
Strekningen som nå skal utbedres, er kjent for hyppige vinterstengninger og utfordrende kjøreforhold.
Målet med det nye anlegget er å fjerne en av de mest uforutsigbare flaskehalsene på fjellovergangen mellom Østlandet og Sørvestlandet.
Havner utenfor hovedveien
Med den nye tunnelen så blir bygda Røldal liggende utenfor hovedveien mellom Oslo og det sørlige vestlandet.
Ove Turtveit, som driver bensinstasjonen i bygda, som er naturlig stoppested for mange mellom øst og vest, har likevel vært framsynt.
Bygda Røldal mister en del av trafikken gjennom bygda, men det synest bygdefolket går fint.
Foto: Olav Røli / NRK– Dette har vi vært klar over lenge. Nå har vi fått tegnet inn ny tomt til bensinstasjonen ved utløpet av tunnelen på Liamyrene. Så ny stasjon bør være klar til den nye tunnelen åpner igjen, sier Turtveit.
Han frykter ikke for framtida for bygda, til tross for at trafikken om få år skal gå utenom.
– Røldal er en turistplass. Og klarer vi å få til både pilegrimssenter og golfsenter, så blir det bra. Dessuten skal rv. 13 fremdeles gå igjennom Røldal, sier han.
Et nytt og stort kolonneoppstillingsfelt skal også bygges på Liamyrene, og gjør at området fortsatt vil ha noe trafikkaktivitet knyttet til fjellovergangen.
– Burde vært gjort for lenge siden
Asbjørn Espeset i interesseorganisasjonen Vegforum Øst-Vest mener ny tunnel burde ha vært på plass for lenge siden.
– Veien er dårlig, det er mye stigning, og om vinteren så setter bilene seg fast. Hadde vi kommet i gang med tunnelen for 10–15 år siden, hadde det vært ferdig i dag, sier han.
Røldalstunnelen kan være krevende for bilistene, og særlig vinterstid.
Foto: Tale Hauso / NRKDen nye tunnelen vil få en nærmest flat helling, i motsetning til dagens trasé som totalt har en høydeforskjell på omlag 1.000 meter opp og ned gjennom Røldal sentrum.
Dagens 4,5 kilometer lange Røldalstunnel er smal, uten midtstripe, og ofte utfordrende for møtende vogntog. Nå blir det slutt på det.
– Har rykket ut i årevis
Thord Paulsen, kjent fra TV-serien Vinterveiens helter på National Geographic, har i en årrekke bistått med bilberging langs E134 gjennom Røldalsområdet.
Veien er preget av trange partier, gamle og smale tunneler og stor høydeforskjell.
– Vi får nok jobb uansett. Når veien blir bedre, kommer det ofte mer trafikk, og da får vi nye utfordringer andre steder, sier Paulsen, og legger til:
Thord Paulsen er en erfaren bilberger og sentral skikkelse i TV-serien Vinterveiens helter på National Geographic. Han driver med bilberging i krevende fjellområder som Odda, Kinsarvik, Haukeli, Åkrafjorden og over Hardangervidda.
Foto: Tale Hauso / NRK– Erfaringen fra Rullestad-tunnelen viser at det ikke nødvendigvis blir mindre å gjøre. Det er bratt og vi får mange motorstopp – problemet flytter seg bare.
Han tror likevel den nye tunnelen vil ha en positiv effekt på tungtransporten:
– Tunnelen blir tryggere og billigere for tungtrafikken, men mange turister vil nok fortsatt velge den gamle veien fordi det er en opplevelse å kjøre smalt og svingete.
Et grønt anlegg
Utbyggingen av Røldalstunnelen skjer med høye miljøambisjoner.
Ifølge Statens vegvesen stilles det krav om omfattende bruk av utslippsfrie maskiner, og over 50 prosent av maskintimene skal være helt uten utslipp.
Når det skal byggest ny vei, må det selvsagt kake til for å feire. Her er kake og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sammen med prosjektleder Frode Lykkebø.
Foto: Olav Røli / NRKFrode Lykkebø er prosjektleder og glad for å være med på byggingen.
– Dette er et prosjekt som er ønskt av veldig mange og ingen er imot, sier han.
Bilistene vil i liten grad merke anleggsarbeidet de neste årene. For det meste vil anleggsarbeidet foregå på siden av veien, sier prosjektlederen.