Bergen kan få luftkriser hvert år

Bergen er ikke en by med spesielt mye forurensing, men er uheldig med vind og fjell. Forskning viser at giftig luft vil plage byen hvert år.

Giftlokket i Bergen er synlig fra oven

GIFTLOKK: Giftlokket i Bergen kommer tilbake med jevne mellomrom - og lite tyder på at det vil slutt de neste årene.

Januar 2010: Bergen opplever en lang periode med kaldt og pent vær. Men det oppstår såkalt inversjon; vinden frakter ikke vekk den forurensede luften. Målerne viser at luften er giftig i mange dager.

Til slutt tar byrådet for første gang i bruk det mest drastiske virkemiddelet for å klarne luften. Bare halvparten av bilene får slippe inn til sentrum.

– Vi har laget kalkyler for vintrene tilbake til 1979. De viser at situasjonen i 2010 ikke er helt uvanlig, sier Tobias Wolf, stipendiat ved UiB, som studerer bergensluften.

– Luftkvaliteten i Bergen har lite med klimaendringer å gjøre. Det handler om et meteorologisk fenomen der luften halvveis opp til Ulriken ikke blir byttet ut.

Lite forurensing

– Selv lite luftforurensning blir alvorlig med inversjon. Og jo flere dager med inversjon, jo mer utslipp samler seg rundt oss.

Wolf sier Bergen ikke har store utslipp sammenlignet med mange andre byer. Byen har ingen industri som ofte er de verste forurenserne. Men NO2 fra dieselmotorer og svevestøv fra mellom annet vedovner gjør at vi opplever perioder med helseskadelig luft.

Etter 2010 har det vært få og korte perioder der målerne har slått ut på rødt. Vinteren 2012/2013 var det noen dårlige perioder, men de to siste vintrene har måleren på Danmarks plass bare vist krisenivå i til sammen en time. Likevel er tiltak for å begrense biltrafikken på vei.

Køprising, høyere priser for forurensende biler og færre parkeringsplasser er aktuelle tiltak. Det kan koste dyrt for vanlige bergensere.

Kurt Oddekalv

KOMMER: Kurt Oddekalv møter politikere til kveldens debatt.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

– Det må et paradigmeskifte til. Om ikke politikerne forstår at bilene må vekk, må vi få dem til å forstå det, sier Kurt Oddekalv i Miljøvernforbundet.

Han varsler aksjoner mot biltrafikken om politikerne ikke snart forstår alvoret.