Hopp til innhold

Beredskapstroppen kom seg kun til Hønefoss

Dårlig vær hindret Beredskapstroppen fra å fly til Vestlandet. Dermed var bil det eneste fremkomstmiddel til Årdal.

Busstragedie på Valdresekspressen

LANGT UNNA: Trippeldrapsmannen ble overmannet av mannskaper fra AMK og brannvesenet. Da var fortsatt Beredskapstroppen langt unna.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Klokken 18.04 ble Oslo polidistrikt varslet om at politiet i Sogn og Fjordane trengte bistand fra Beredskapstroppen.

Elleve minutter senere hadde første patrulje kastet seg i bilen, og kjørte mot Årdal i Sogn og Fjordane.

Planen var å legge av gårde i bil, for å deretter bli plukket opp av helikopter, dersom dette var tilgjengelig.

– Man vet jo ikke alltid når helikopter vil være tilgjengelig eller været tillater flyvning, så man begynner å kjøre for å sikre seg at man ikke blir unødvendig forsinket, sier kommunikasjonsrådgiver Roar Hansen i Oslo-politiet.

Snudde ved Hønefoss

En halvtime etter at den første Delta-patruljen var på vei, får politiet bekreftet at Forsvaret kan bistå med helikopter av typen Bell 412, og at et Seaking redningshelikopter også er tilgjengelig.

Det viser Beredskapstroppens egen operasjonslogg fra mandagskvelden, som NRK har fått innsyn i.

Klokken 19.02, da Beredskapstroppen var kommet til Hønefoss, ble de bedt om å snu. Grunnen var at den 30 år gamle gjerningsmannen var pågrepet av mannskap fra AMK og brannvesenet.

Da hadde Beredskapstroppen sittet i bilen i 47 minutter, og kun kjørt knappe 60 av de drøye 290 kilometrene det er fra Oslo til Holsbruvatnet utenfor Årdal - hvor dramaet på Valdresekspressen utspilte seg.

Tett tåke

Beredskapstroppen er politiets spydspiss mot tungt væpnede kriminelle, og skal særlig brukes i terroraksjoner, sabotasje- og gisselsituasjoner – hvor vanlige politifolk kan være for dårlig trent og utstyrt.

Hvor mange patruljer Beredskapstroppen sendte ut, vil ikke Oslo-politiet ut med.

– Av sikkerhetshensyn går vi ikke ut med beredskapen vår, sier kommunikasjonsrådgiver Hansen i Oslo politidistrikt.

De to helikoptrene som skulle bistå Beredskapstroppen er stasjonert ved Rygge flyplass. Klokken 18.54 ble det klart at farkostene ikke kunne ta av, fordi flyforholdene var for dårlige, viser politiets operasjonslogg.

– På det tidspunktet operasjonen ble avblåst var forholdene så vanskelige at det var sannsynlig at flyvningen ikke ville kunne gjennomføres, sier kommunikasjonssjef Lars William Wroldsen i Luftforsvaret.

Ifølge Wroldsen var det tett tåke som var hovedutfordringen for helikopterpilotene.

– Været vil alltid være en faktor i vurderingen av hvorvidt helikopteroperasjoner kan gjennomføres. Særlig spiller sikt og skyhøyde en avgjørende rolle, sier han.

Over fire timers kjøretur

Under normale forhold tar kjøreturen fra Oslo sentrum til Holsbruvatnet rundt fire timer og 20 minutter, ifølge karttjenesten til 1881.

Politiet i Oslo vet ikke hvor lang tid det ville tatt Beredskapstorppen å komme seg fra basen i hovedstaden til åsstedet på Vestlandet, dersom situasjonen i Årdal hadde eskalert ut over kvelden og flyværet ikke hadde bedret seg.

– I slike situasjoner kjører man så raskt som det er forsvarlig å kjøre. Vi opererer ikke med noe estimert ankomsttid, sier Roar Hansen i Oslo-politiet.