Hopp til innhold

– Vi taper mange millioner

Togbrannen på Hallingskeid skaper trøbbel for CargoNet. – Dette er en krisesituasjon for oss, sier informasjonsdirektøren i selskapet.

Lager nytt togspor på Hallingskeid etter togbrannen

Brannen på Hallingskeid skaper store problemer for godstrafikken.

Foto: Arnstein Karlsen

– Dette har veldig store og alvorlige konsekvenser for oss og våre kunder, forteller direktør for informasjon og strategi i godsselskapet CargoNet, Bjarne I. Wist.

Han forteller til NRK at de ikke har fått kjørt noen godstog mellom Bergen og Oslo siden brannen på Hallingskeid.
– Halvparten av godset mellom Bergen og Oslo, går med tog, sier han.

Dette fører til at konsekvensene er at godset enten ikke blir sendt, eller må sendes på veien.
– Dette fører til at vi taper mange millioner i tapte inntekter, sier han, og forteller at de gjør alt de kan.

Taper troverdighet

Direktør Informasjon og strategi Bjarne I. Wist

Direktør for informasjon og strategi i Cargonet, Bjarne I. Wist.

Foto: Cargonet

CargoNet forteller at kundene har hatt forståelse for den vanskelige situasjonen de har havnet i.
– Likevel er det klart at hendelser som dette, snø eller uvær som fører til stenginger svekker vårt tilbuds troverdighet, sier Wist.

Han forteller at situasjonen blir vanskeligere for hver dag som går.
– Tirsdag og onsdag er dager der det normalt går mye gods.

Nå er det helt avgjørende for selskapet at Bergensbanen åpner så snart som mulig.
– Vi håper at vi får gjennom et godstog før åpningen, sier Wist til NRK.

CargoNet reklamerer med at de avlaster norske veier for over 700 vogntog per virkedag hele året gjennom. Grovt regnet vil dette da si at 4200 vogntog har måtte kjørt i perioden fra brannen på Hallingskeid, torsdag til tirsdag.

Bergensbanen ventes ikke å åpne igjen før tidligst torsdag .

– 60-70 prosent med tog

Trafikkdirektør Jon Austrheim i transportselskapet Schenker

Trafikkdirektør i transportselskapet Schenker, Jon Austrheim.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Schenker er en av store kundene til CargoNet.
– 60-70 prosent av all trafikk til Bergen går på bane, så dette er utrolig viktig for oss, forteller trafikkdirektør i Schenker, Jon Austrheim.

Konsekvensene har vært store også for dem.
– Vi frakter alt på veien, det har vi klart til nå, forteller han.

De har likevel hatt forsinkelser, og bruker alt av kapasitet på veien.
– Det er for tidlig å si noe om vårt tap på nåværende tidspunkt, men det er klart at dette har kostet oss mye penger og ekstra innsats.

– 60-70 prosent av trafikken går vanligvis går med tog, og nå er alt flyttet over på veien, sier Austerheim.

På en vanlig dag går det 6-7 godstog mellom Oslo og Bergen. Dersom selskapet skulle sendt all sin last på en gang, ville dette ha fylt et helt av disse togene, mener han.

Godstog ved Ustaoset

Illustrasjonsbilde; Godstog ved Ustaoset. Schenker er blant selskapene som benytter seg av godstog.

Foto: CargoNet

– Sitter ikke på masse ledig kapasitet

Norges lastebileierforbund sitter ikke med masse ledig kapasitet, men er omstillingsdyktige, forteller administrerende direktør, Olav Slaatsveen til NRK.

– Vi er innstilt på å få godset på veien, og er vant med å omstille oss, forteller han.

Til tross for at godstrafikken nå enten står, eller fraktes på andre måter, har ikke forbundet opplevd en strøm av henvendelser.
– Henvedelsene går antakeligvis direkte til våre medlemmer uten å gå gjennom oss, forteller han.

Storbrann på Hallingskeid

Torsdag brant et snøoverbygg og et tog med

Foto: Per-Christian Magnus / NRK