Hopp til innhold

– Passasjerene må ta skylden

De er altså vi selv som lager de lange køene i sikkerhetskontrollen. Grunnen: vi lærer aldri.

Flesland

Tirsdag 16, februar så det slik ut på Flesland klokken 07.30.

Foto: Espen Hatlestad / NRK

– Vi sliter med at folk ikke tar opp flasker med flytende væske før de sender håndbagasjen sin gjennom kontrollen og til gjennomlysning, sier trygghetssjef i Securitas Lars Lurvik.

Slike ting gjør nemlig at bildet for kontrolløren blir så vanskelig å tyde at de må ta en ekstra manuell kontroll. Dermed tar det lengre tid, og det blir fort kø.

De nye reglene for hva du kan ta med deg av flytende væske i håndbagasjen kom i november 2006. Bakgrunnen var en hendelse hvor det ble avslørt konkrete planer om å bruke flytende eksplosiver for å sprenge et fly fra London til USA. Men fortsatt er det mange som ikke følger reglene og har foreksempel en vannflaske i sekken.

– Sjekk inn bagasje

Lurvik mener løsningen på de lange køene kan være at folk sjekker inn og sender mer bagasje enn de gjør til vanlig.

– Når det er kø så bør en prøve det, sier han.

Her finner du Avinors tips for å gjøre sikkerhetskontrollen smidig: Gode råd for sikkerhetskontrollen.

De siste dagene har det vært store problemer med lange køer i sikkerhetskontrollen på Bergen lufthavn, Flesland. Køen har stått fra sikkerhetskontrollen ned trappen til ankomsthallen, og ut på fortauet utenfor bygningen.

Kø Flesland

Torsdag ettermiddag sto køen gjennom hele bygget og ut på fortauet utenfor.

Foto: Linda Ekeland / NRK

Ingen klare svar

Tidligere har ikke noen klart å gi et klart svar på hvorfor de plutselig har fått de lange køene som startet torsdag i forrige uke. Først ble det sagt at det skyldes to konferanser i byen som sluttet torsdag ettermiddag, men da køene fortsatte andre dager har møtevirksomheten vært stor i håp om å finne ut hva som skjer.

Securitas og Avinor avviser nå begge at de lange køene skyldes flere flyavganger eller ekstra kontroller. Men lover å gjøre sitt for å hjelpe til slik at folk skal rekke flyene sine. De øker beredskapen mot denne helgen.

– Torsdag og fredag vil vi ha dobbelt så mange på jobb for å drive etterkontroll av håndbagasje. Det er det som er flaskehalsen nå, sier Lurvik.

Kan du garantere at det ikke blir køer når dere dobler mannskapene?

– Uansett hvordan jeg snur og vender på det så får vi nok litt kø, men den må være minimal, sier han.