Hopp til innhold

– Flaks at det ikke har skjedd en katastrofte på Bergensbanen

Brannsjefen på Voss mener det bare er flaks at liv ikke har gått tapt på Bergensbanen.

Video – Flaksen er i ferd med å ta slutt

Brannvesenet på Voss har en klar beredskapsplan å følge når de rykker ut til en hendelse på Bergensbanen, men ting går sjelden etter planen.

– De gangene det skjer noe så stemmer ikke beredskapen slik den er i planverket, sier Daniel Skjerven, brannsjef i Voss Brannvesen.

– Forstår ikke at Jernbaneverket tør

Probleme oppstår som oftest når brannmannskap og brannbiler skal over på skinner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Problemer med å få brannutstyr over på jernbaneskinner

- Vi kan ikke kjøre på når det er slik som dette, vi må helt inntil først, forklarer brannsjef Daniel Skjerven. Gliper som denne er bare ett av flere problemer Voss brannvesen opplever.

Foto: NRK

– En gang jeg skulle ut til ein 24 kilometer lang skogbrann langs jernbanen, så fikk jeg ikke ut vannvogna, fordi den ikke var godkjent for å kjøre på jernbanen, forklarer Daniel Skjerven.

Ifølge brannsjefen har de flere ganger de siste årene fått problemer under utrykning til jernbanelinjene, og han forstår ikke hvordan Jernebaneverket tør å slippe passasjerer over fjellet med den beredskapen som finnes i dag.

LES OGSÅ: Slår alarm om togberedskapen: Ikke nok tepper på Bergensbanen

Bare plass til en femtedel av mannskapet

Jernbaneverket mener beredskapen er tilfredsstillende, men innrømmer at det kan bli bedre.

Daniel Skjerven

Brannsjef Daniel Skjerven i Voss brannvesen.

Foto: NRK

Brannsjefen på Voss kunne stilt med et mannskap på 50 personer til uttrykning til jernbanen, men i en arbeidsmaskin som skal brukes er det bare plass til ti personer.

– Det burde ha vært en passasjervogn i tillegg. Da hadde vi hatt med mengder av både personell og utstyr, sier Skjerven.

Kan få beredskapsvogn etter ti år

I ti år har brannsjefen på Voss fortalt Jernbaneverket om dette behovet, og de åpner endelig for å få på plass en beredskapsvogn.

– Hvorfor det tar så lang tid er vanskelig å si. Alt handler om økonomi i dette her, sier Sveinung Espe, seniorrådgiver for sikkerhet i Jernbaneverket.