75 år siden naziubåten utenfor Fedje sank: – Jeg forventer heving rimelig raskt

Naziubåten lastet med nesten 70 tonn kvikksølv har ligget utenfor Fedje i 75 år. Fedje-ordfører Stian Herøy (H) krever ny vurdering fra egen partileder.

Krever heving av Fedje-ubåten

POLITISK MARKERING: Flere fra Fedje ble hindret fra å dra til Bergen under markeringen.

Foto: Dag Harald Kvammen Andersen / NRK

Den planlagte 75-årsmarkeringen av torpederingen av naziubåten U-864 utenfor øya Fedje, blåste bokstavelig talt bort søndag.

Teltet og høyttalerne som var satt opp på Torgallmenningen, tapte mot vinden, og markeringen ble til slutt flyttet til et trangt rom på Peppes Pizza på Torgallmenningen i Bergen.

Selv om ferjen fra Fedje var innstilt på grunn av uvær, var Fedje-ordfører Stian Herøy (H) likevel til stede.

– Jeg er frustrert. Jeg synes det er feighet over lang tid at det ikke har blitt håndtert på en bedre måte. Selv om vi er fra samme parti, forventer jeg av Erna Solberg at dette blir gjort noe med, sa han til NRK etter markeringen.

Krever enda en vurdering

De aller fleste av utgreiingene som er laget om ubåten, tilrår tildekking som det tryggeste alternativet, noe NRK Brennpunkt dokumenterte i en dokumentar i 2013.

Etter 15 år med vurderinger om hvordan man skulle håndtere ubåtvraket, landet regjeringen høsten 2018 på at de skulle la den ligge på havbunnen og dekke den til.

Kort tid etter at regjeringen hadde landet på en beslutning, ble det bestemt vraket skulle bli vurdert på nytt. Kystverket landet desember 2019 på at vraket skulle bli dekket til med en fylling av grus og stein.

Anders Goksøyr, professor ved institutt for biovitenskap ved UiB, påpekte at Erna Solberg er leder for FNs havpanel under appellen sin.

– Hvis vi skal klare gjøre noe internasjonalt, må vi klare å løse noe selv hjemme i Norge. Dette kan vi løse, og det er pinlig og flaut at Norge ikke har gjort noe med det, sier ordføreren.

Han håper også samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), som tidligere har vist engasjement for heving, tar ansvar for en ny behandling av saken.

– Jeg forventer at den blir fjernet rimelig raskt. Alle relevante faktorer er ikke blitt tatt med i Kystverkets vurdering, sier Herøy.

– Lagring følger ikke EU-direktiv

Goksøyr mener lagringen ikke følger EU-direktiv om hvordan deponier skal blir lagret forsvarlig.

Markering av Fedje-ubåten

VIL HA HEVING: Anders Goksøyr, professor ved institutt for biovitenskap ved UiB, sier kvikksølvet skader flere næringer.

Foto: Dag Harald Kvammen Andersen / NRK

– Forsvarlig deponi krever fire vegger, en bunn og et tak. Tildekkingen som er foreslått, omfatter bare et lokk. Det er ikke et godkjent deponi dersom det blir gjennomført, sa han under markeringen.

Han krever heving. Et område på 30 000 kvadratmeter rundt vrakdelene er forurenset av kvikksølv, ifølge Kystverket.

– Ubåten er et problem er ikke bare et problem for havbunnen eller lokalsamfunnet på Fedje, men for hele regionen, fiskeri- og havbruksnæringen og Norge som turistnasjon, fiskerinasjon og miljønasjon, sa han.

Ikke nytt

Hans Petter Mortensholm i Kystverket sier innvendingene fra Goksøyr ikke er nye.

– Dette er spørsmål som han har stilt før – og som vi har svart ut tidligere, kommenterer Mortensholm.

– Det handler ikke om å etablere et deponi som ikke eksisterer. Kystverkets ansvar er akutt forurensning, og vårt oppdrag har vært å utrede ulike miljøtiltak – og vurdere risiko knyttet til disse. Det handler med andre ord å håndtere en sjøbunn som allerede er forurenset.