Hopp til innhold

Gullvinnerne leder sesongkortsalget

Mens Odd Grenland bare har solgt hvert tiende tribunesete, er over 65 prosent av billettene i Ålesund solgt unna. Sjekk billettsalget før 2012-sesongen.

AALESUND - MOLDE (1-3)

GULLJUBEL: Stappfullt på Aker Stadion da Molde slo Aalesund i fjor. Interessen er stor før 2012-sesongen blant Tornekrattet og resten av Molde-fansen.

Foto: Ekornesvåg, Svein Ove / Scanpix

Halvannen måned før Eliteserien sparker i gang, er 30 prosent av alle tribuneseter på stadionene rundt om i Norge solgt ut.

Av nesten 180 000 seter har klubbene forhåndssolgt eller reservert sesongkort på litt over 54 000. Det viser en telefonrunde NRK.no har gjort til alle de norske klubbene i Eliteserien i 2012.

Og sesongkartsalget viser at det er store forskjeller på forhåndsinteressen rundt om i klubbene. Mens interessen er størst i Molde, Ålesund og Haugesund, er det mye lengre mellom sesongkortinnehaverne på Skagerak Arena og Åråsen.

Så mange sesongkort har eliteserieklubbene solgt per dags dato:

Solgte sesongkort i Eliteserien

Klubb

Solgte

Stadionkapasitet

Molde

7 053

11 300

Aalesund

7 000

10 778

Brann

6 710

16 717

Viking

5 500

16 000

Rosenborg

5 421

21 510

Vålerenga

3 614

25 527

Haugesund

3 178

5 000

Strømsg.

3 100

7 500

Fredrikstad

2 681

12 565

Tromsø

2 150

6 788

Stabæk

2 000

5 898

Sogndal

1 500

5 623

LSK

1 357

11 400

Odd

1 215

12 800

Sandnes

1 200

5 100

Hønefoss

800

4 125

Ekspander/minimer faktaboks

Fotballfeber på Nordvestlandet

I Molde kan serielederen juble over å ha solgt flest billetter. Sammen med naboen Aalesund er de eneste klubb som har solgt over 7 000 billetter syv uker før seriestart.

– Dette høres jo veldig bra ut for vår del. Salget går bra her, og det er en voldsom entusiasme etter den prestasjonen vi sto for i fjor, sier markedsdirektør Jan Arild Byttingsvik i Molde.

I tillegg til den naturlige oppturen etter seriegullet i fjor peker han på et verveprosjekt klubben gjennomfører sammen med sponsor Kjell Inge Røkke og lokale klubber.

– Interessen er stor, og det blir også voldsomme forventninger før den kommende sesongen. Det er bare morsomt, og det må vi leve med, sier han.

Aalesund-tilskuer

IKKE GNITNE PÅ SESONGKORT: En Aalesund-tilhenger jubler under cupfinalen, årets siste triumf i 2011. Klubben kan også juble over billettsalget før 2012-sesongen.

Foto: Svein Ove Ekornesvaag / Scanpix

Gullsus gir salgsrus

Hos nabo og rival Aalesund er også markedssjefen glad.

– Vi syns selvfølgelig disse tallene er veldig gode. Nå har jo vi vært bortskjemt på Sunnmøre tidligere år, og vi er fortsatt ikke på samme nivå som i for eksempel 2010. Men dette er jo fantastisk for begge klubbene. Nå ble det jo gull til Molde i serien, og Aalesund i cupen,

Om en sammenligner billettsalget med kapasiteten på klubbenes arenaer, gir også dét dominans fra Nordvestlandet. Over 60 prosent av billettene er revet vekk i Molde, Ålesund og Haugesund – noe som er langt foran resten av Eliteserien.

Se statistikken: Disse klubbene har solgt flest billetter så langt:

Statistikk ny versjon

Tallene viser hvor stor andel av stadionkapasiteten klubbene har solgt sesongkort for. NRK har fått tall fra alle klubbene, unntatt Brann. For Branns del har vi gjort et anslag basert på fjorårets salgstall.

Foto: NRK

Mens de fleste klubbene har solgt sesongkort på mellom 20 og 40 prosent av stadion, er interessen lavest i Lillestrøm og Skien. Odd Grenland har solgt hvert tiende sete så langt i forsesongen, mens Lillestrøm-fansen bare har kjøpt tolv prosent av de 11 400 plassene på Åråsen.

Hønefoss tilskuere

JUMBO? Hønefoss-fansen har kjøpt færrest sesongkort syk uker før seriestarten.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix

Hønefoss har solgt klart færrest sesongkort. Returen til Eliteserien har så langt bare resultert i 800 solgte sesongkort.

Bare hvert tiende sete solgt i Skien

– Vi skulle selvfølgelig ønske at det var solgt mer på dette tidspunktet. Men vi ligger omtrent på samme nivå som i fjor, og det er ennå tidlig å si noe om hvordan resultatet skal bli, sier Roy Haugen, markedsdirektør i Odd Grenland.

Klubben har satt seg et mål å selge mellom 3 500 og 4 000 solgte sesongkort, og håper å lande på et tilskuersnitt på minst 6 000 i 2012. At klubben foreløpig har solgt lavest andel sesongkort i Eliteserien, bekymrer ikke Haugen.

Folk vet nemlig at de får billett, og haster ikke til billettlukene, foreller han.

– Det er først og fremst de tre-fire siste ukene før seriestart at det begynner å ta av. Det gjelder kanskje spesielt her i Skien, der folk vet vi har god kapasitet på Skagerak Arena, og da er også publikum litt sent ute med å kjøpe seter.

Tilskuere på Skagerak

LENGST MELLOM SESONGKORTENE: Odd Grenland er klubben som har solgt lavest andel av stadionkapasiteten så langt før sesongen. Slik så det ut på Skagerak Arena da Odd slo Tromsø 3-1 i september.

Foto: Teigen, Trond Reidar / Scanpix

Stabæk håper på oppsving på «ny» arena

Hos Stabæk opplyser de at vel 2 000 sesongkort allerede har fått en eier.

Bærumsklubben måtte ut av Telenor Arena etter fjorårssesongen, og flytter nå tilbake til Nadderud. Med en kapasitet på sin gamle hjemmebane på i underkant av 6 000 kan klubben se langt etter tilskuersnittet fra i fjor på rundt 7 400 i Telenor Arena.

– Det har vært mye trøkk på billettsalget, men så er det klart at det blir en helt annen virkelighet på Nadderud i forhold til Telenor Arena, sier Lars Mæhlum, medieansvarlig i Stabæk.

Han håper å selge 3 500 billetter før sesongstart.

– Nå går vi på mange måter tilbake til start. Det positive er at det blir lettere å fylle opp Nadderud, og at det gjerne blir en annen og mer intim stemning enn inne i Telenor Arena, sier han.

Brann taus om salgstallene

Mens alle klubbene har gitt NRK sine salgstall, er det kun Brann som ikke vil opplyse hvor mange sesongkort som er solgt.

– Målet i år er å selge 8 000 sesongkort, det samme som i fjor. Salget har gått som forventet og vi ligger på sporet til å nå den målsettingen, sier salgssjef Dag Frode Algerøy i SK Brann.

Han vil ikke oppgi nøyaktige salgstall, utover at klubben per 31. januar hadde solgt 250 billetter færre enn i fjor. Da hadde Brann solgt 6 960 billetter.

Glissent på Brann stadion

PASSE FORNØYD: Glissent på Brann stadion da Odd Grenland kom på besøk i juni i fjor - det er også billettsalget så langt før 2012-sesongen.

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

Han er bare passe fornøyd med tallet, selv om bergensklubben foreløpig har solgt mer enn de største rivalene, som Vålerenga, Rosenborg og Viking. Algerøy viser til rekordinteressen med over 13 000 solgte sesongkort året etter seriegullet i 2007.

Brann og Viking langt unna 2008

– Fornøyd er et delt begrep. I forhold til at vi er i Bergen og er Sportsklubben Brann, er vi ikke fornøyd med 8 000 solgte sesongkort. Vi vil helst ha både 10 000 og 12 000, men i forhold til planer og målsetting ligger vi greit an.

At Brann er eneste klubb som holder tallene hemmelig, forklarer han slik:

– Grunnen til det er at vi vil informere styret, ledelse og ansatte med det nøyaktige antallet før vi går ut med det i media. Tallet går vi ut med når vi er klar, sier Algerøy.

Hos Branns nabo i sør, Viking, setter man seg også fjoråret som et mål.

– I fjor solgte vi 7 000 før sesongstart, og 204 i løpet av sesongen, så målet er å tangere dette tallet, sier markedssjef Arild Gjerde.

Bekymret for salgstallet i hele Eliteserien

Som for Brann var toppåret i Viking 2008, med nesten 12 000 solgte sesongkort. Men Gjerde tror det er tvilsomt at dette tallet blir nådd igjen med det første.

Lillestrøm tilskuere

FJERDE DÅRLIGST: Lillestrøm sliter med billettsalget før 2012-sesongen. Her fra en kamp i 2010.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

– Vi ser det i hele ligaen at salget har gått ned. Det er en nasjonal tendens, som skyldes mange ting. Både antallet kamper, godt TV-tilbud, og selvfølgelig det sportslige resultatet vårt.

Tilbake i Molde er også salgsvinneren bekymret for hvordan salget går hos resten av konkurrentene.

– Salgstallene høres veldig bra ut for vår del. Men for resten av Fotball-Norge er jeg litt mer bekymret når de største klubbene ikke har solgt mer, sier Jan Arild Byttingsvik i Molde.

Han mener omdømmet til norsk toppfotball fikk en knekk i fjor, og tenker trolig på blant annet den mye omtalte overgangssaken mellom Stabæk og Vålerenga.