Forrige uke var cruiseaktører fra hele verden samlet på en konferanse i Hamburg. Der var også Telemark representert for å selge seg inn som sted for cruiseanløp.
– Penger snakker i denne bransjen som i andre. Så vi begynner med å fortelle dem om en kort innseiling til havnene våre, så rederiene kan spare drivstoff og loskostnader, sier daglig leder i Telemarkreiser, Irene Siljan Vestby.
Siljan Vestby mener Telemark kan tilby kort vei til interessante attraksjoner.
– Telemarkskanalen er unik, noe som gjør at vi kan konkurrere med andre havner. I tillegg har vi båtopplevelser i skjærgården, et spennende landskap og mulighet til å lage et kunstopplegg med Munch i Kragerø og Ibsen i Skien.
Reiselivsnæringen i Telemark tror det er interessant for rederiene å legge skipene til kai i Grenland, og så busse cruiseturistene inn til Oslo på utflukter.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Voksende marked
Reiselivsdirektør i hovedorganisasjonen VIRKE, Hilde Charlotte Solheim, sier cruisemarkedet vokser. Hun mener det kan være rom for nye konsepter og produkter.
– Cruiseveksten har noen ganger ført til at det er mange gjester enkelte steder, mens det er få gjester andre steder. Generelt sett er det en god idé å spre cruiseanløpene mer.
Direktør i Bø Sommarland, Mattis Willms, har flere års erfaring fra Royal Caribbean Cruises. Det er et av verdens største cruiserederier.
– Mange cruiseturister ønsker akkurat det Telemark har: Gårdsturisme, padling, sykkelaktiviteter og gåturer langs slusene på Telemarkskanalen. Det er eksotisk. Bare bussturen gjennom Telemark er veldig fotovennlig for cruiseturister.
Les også:
Cruisenettverk
I Telemark er det satt i gang et treårig prosjekt der det jobbes for å få flere cruiseanløp til fylket. Telemark fylkeskommune og Innovasjon Norge bidrar til finansieringen.
Det innebærer både markedsføring ut mot cruiserederiene og agentene. I tillegg skal det lages et cruisenettverk med lokale reiselivsbedrifter, som kan spesialisere seg på tilbud til cruiseturister.
Irene Siljan Vestby sier det jobbes tålmodig med å komme inn i cruisemarkedet.
– Vi hadde tre testanløp i fjor og i år. Rederiene har planlagt 2014 og mesteparten av 2015. Så det blir trolig først i 2016 og 2017.