Prosjektleder for ny E18 gjennom Vestfold Steina Aspen sier de ikke venter mer trafikk enn de allerede har.
Alle prognoser og registreringer viser samme tendens, trafikkmengden øker.
Mer trafikk, færre ulykker
Etter at anleggene mellom Gulli i Tønsberg og Langåker på grensen mellom Sandefjord og Larvik ble påbegynt, har ulykkene på denne strekningen gått ned. Samtidig har trafikkmengden økt, både på E18 og Raveien (gamle E18).
– Det kommer til å bli kø gjennom Vestfold ved innledningen til pinse, spesielt fredag, sier Aspen. Verken han eller andre i Statens vegvesen vil foreslå alternative ruter, men innrømmer at det er fornuftig for de som skal lengre enn Larvik å kjøre FV40 – Lågendalen.
– Da er det fornuftig å ta av ved Island i Holmestrand, sier Aspen.
Velg alternativ rute, sier UP
Distriktsleder Tor Egil Syvertsen i Utrykningspolitiet (UP) sier at det alltid er fornuftig for den som er kjent å benytte alternative veier når det er mye trafikk. Det har mange fordeler, sier Syvertsen. UP er tilstede som alltid og følger trafikkbildet.
– Det gikk veldig bra gjennom Vestfold til påske, vi tror det går veldig bra til pinse også, sier Syvertsen. Han sier at de som kan, bør komme seg avgårde før eller etter kjernetiden mellom klokka 14 og 17 fredag. Da kan man spare mye stress, sier Syvertsen.
(Tekstt fortsetter under bildet)
Kun vanlig trafikk på dagens vei
Byggeleder Øyvind Pettersen-Dahl forteller at hele strekningen der den nye veien bygges er avgrenset fra dagens E18 med gjerder. Ingen veiarbeidere jobber på veien der bilene kjører. Det er heller ingen ut- eller innkjøring av anleggstrafikk på veien der bilene kjører.
– Det eneste som er det unormale er at veien er noe smalere enkelte steder, det er nedsatt hastighet til 70 km/t og 60 km/t der veien er lagt om i forbindelse med bruer som rives og bygges opp, sier Pettersen-Dahl.
Statens vegvesen og de ansvarlige for byggingen av ny E18 gjennom Vestfold er ikke bekymret for trafikkavviklingen, verken i den kommende pinsen eller i sommersesongen.
Det blir ikke sommerferie for alle som jobber på strekningen samtidig. For tiden jobber det ca. 380 personer på anlegget. Det kjøres 85 maskiner, rundt 70 lastebiler på anlegget daglig.
– E18 bygges slik at den gamle veien der trafikken går i dag, skal bli nordgående kjørebane med to felt. Derfor bygges det nå tofelts kjørebane for sydgående trafikk først. Den skal være helt ferdig om ett år, sommeren 2013.
Da skal dagens kjørebane rehabiliteres og bli til tofelts kjørebane for nordgående trafikk. Høsten 2014 skal strekningen stå klar med fire felt, sier Steinar Aspen.