Hopp til innhold

Forventer tredoblet trafikk på gamle E18

Statens vegvesen regner med at tre ganger så mange vil kjøre om gamle E18 for å slippe bompenger på nye E18 i Vestfold.

Gammel og ny E18

Veien til venstre er gamle E18, som mange fortsatt bruker. Her forventer Statens vegvesen økt trafikk når dagens E18 (til høyre) nå utvides fra to til fire felt og blir motorvei om to år.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Ifølge Statens vegvesens prognoser vil trafikken på veien tredobles når nye E18 står klar. Det er anslått en økning fra 3000 biler i døgnet til over 8000 biler i døgnet.

Årsaken er at mange vil kjøre på Raveien for å slippe å betale bompenger.

De som bor langs Raveien, gamle E18, i Sandefjord og Stokke
er opprørte over at det er ventet en tredobling av trafikken.

Henrik Steinsholt har bodd ved Raveien i Sandefjord i 27 år, og vet hva som kan skje når det er mye trafikk på veien.

– Naboen min har hatt nærmere 20 biler liggende i hagen sin etter utforkjøringer gjennom årene, sier han.

– Flere ulykker

Han mener at den høye bomavgiften fører til at mange velger den gamle E18. Dermed øker risikoen for ulykker igjen.

– Den risikoen kan jeg ikke forstå at noen politikere ønsker å gamble med, sier Steinholt.

Steinholt mener det må gjøres noe dersom prognosene slår til. Den gamle E18 blir uansett avlastningsvei og omkjøringsvei ved uønskede hendelser på E18, og er ikke egnet for dagens trafikkmengde.

(Tekst fortsetter under bildet)

Gamle E18 ved Bommestad

Den gamle E18 er ikke laget for dagens trafikk. Her er det en vanlig dag på E18 ved Bommestad i Larvik før den nye motorveien ble åpnet der.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Må gjøre egne tiltak

Henrik Mikkelsen bor langs gamle E18 ved Ramsum i Stokke. Han sier det allerede nå er veldig mye trafikk på gamleveien.

– Vi merker det spesielt godt om morgenen og ettermiddagen når vi skal ut på veien, sier Mikkelsen.

Han har en voll mot veien på eiendommen sin. Som far til et mindreårig barn kan han ikke se på at trafikken blir økende uten å gjøre egne tiltak.

– Jeg må nok sette opp et gjerde i tillegg til å utbedre vollen. Denne veien er ikke egnet til å ta imot så mye trafikk som det kan bli, sier Mikkelsen.

Han ønsker tiltak som stimulerer bilistene til å bruke den nye veien i stedet for en gammel vei. Lavere bomavgifter må til, sier Mikkelsen.

(Tekst fortsetter under bildet)

Henrik Mikkelsen

Henrik Mikkelsen er bekymret for økt trafikk. han bor inntil gamle E18 i Stokke.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Bompengeavgiften må reduseres

Han får sterk støtte av leder for Stokke Venstre, Kåre Pettersen, som også mener bompengeavgiften for nye E18 må bli lavere.

– For eksempel vil det koste 25 kroner å passere bomstasjonen som skal settes opp ved Holmene i Stokke. Da kan man kjøre parallelt med E18 på gamle Raveien i Stokke uten å tape vesentlig med tid, sier Kåre Pettersen.
Han mener det er åpenbart at mange vil velge den løsningen.

Pettersen minner om at alle beregninger og prognoser for slikt viser at dersom bomavgiften reduseres, så avtar trafikken på alternative veier og trafikantene bruker motorveien.

(Tekst fortsetter under bildet)

Kåre Pettersen

Leder av Stokke Venstre, Kåre Pettersen mener eneste løsning er lavere bomavgifter.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Den nye E18 fra Gulli i Tønsberg til Langåker på grensen mellom Sandefjord og Larvik skal være ferdig høsten 2014.

20 år siden E18 gikk på Raveien

Dagens E18 ble fullført i 1990

I løpet av 1980-årene ble trafikken på E18 flyttet fra Raveien til ny trasé utenfor bebyggelsen.

En del av trafikken mellom tettstedene på de alternative veiene, spesielt fylkesvei 303 og 522/280 (Raveien) valgte da dette alternativet. fordi det ofte er dårlig framkommelighet på E18.

Den nye E18, som er ferdig om to år, blir 24 kilometer. Langs Raveien, gamle E18, skal det komme trafikksikkerhetstiltak, blant annet 10 kilometer gang- og sykkelvei.

(Tekst fortsetter under bildet)

Gamle E18 ved Ramsum

Dette var E18 for 22 år siden. Nå venter mange at trafikken vil øke her igjen når den nye veien er ferdig og det blir bomavgift.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Kostbart å passere bommene

Den nye veistrekningen er beregnet å koste 2,4 milliarder kroner. Av dette kommer ca. 25 prosent fra staten. 75 prosent skal finansieres med bompenger.

I alt er det planlagt sju bomstasjoner på E 18 gjennom Vestfold. Det er beregnet at det kommer til å koste 111 kroner å kjøre gjennom fylket.

Statens skulle i utgangspunktet betalt 40 prosent av kostnadene, men fordi det byggekostnadene ble høyere, ble statens andel 25 prosent.

Ny E 18 Vestfold - Gulli

Den nye E18 nord for Gulli går parallelt med gamle E18. Der er det ikke bommer, og trafikken på den gamle veien er liten. Det bor dessuten heller ikke mange langs gamle E18 her.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK