Nå er det mange blide ansikter i Tinn og på Rjukan, for turistene strømmer til.
Dobling av besøkstallene
Det har vært en dobling av besøkstallene hittil i år på Norsk industriarbeidermuseum på Vemork sammenlignet med fjoråret, og resten av reiselivsnæringen merker også en formidabel vekst.
De store turistbussene snegler seg ned de bratte svingene til Rjukan. Målet er Vemork og industriarbeidermuseet. Anne Gustafson på museet forteller at besøkstallene fra i fjor har økt med 100 %.
– Det er jo helt fantastisk. Vi var med og så på, da de gjorde opptakene til Kampen om tungtvannet i februar i fjor, og da hadde vi nok en tanke om at det kom til å gi utslag for oss. Og det ser vi nå, sier Gustafson.
Har sett på TV
Trygve Dragøy kommer med buss fra Vestlandet.
– Vi kommer til Rjukan på grunn av historien fra krigen. Vi vil være med og se på dette.
Solveig Nordberg har tatt med storfamilien fra Rakkestad i Østfold.
– Både jeg og mannen min har sett på TV-serien. Og jeg kommer fra Telemark, så da hadde vi lyst til å komme hit.
Glad for interessen
Men også de andre reiselivsbedriftene opplever en eventyrlig vekst i sommer. Det er travelt på Krossobanen også, sier Magne Børjesson.
– Det har vært veldig bra. Vi kjører mellom 300 og 600 om dagen. Det er jo en formidabel økning fra i fjor. Noe av grunnen er sikkert gratisreklamen vi fikk gjennom TV-serien. Det er mange svensker, dansker, nederlendere og tyskere som kommer. Og alle spør om Kampen om tungtvannet. Vi får håper at det fortsetter slik, sier Børjesson.
Hege Næss på turistkontoret er glad for den økte interessen.
– Vi vet at mange av overnattingsbedriftene har doblet forhåndsbookingene mot i fjor. Vanligvis er Rjukan en destinasjon for rundreise-turister, men i år merker vi en økning av turister som skal til Rjukan. Vi tror det er i kjølvannet av Kampen om tungtvannet. Vi får mange telefoner om Vemork og guidede turer på sabotørstien.