Sist helg opplevde mange bilister å stå rundt en time i kø på E18 sørover.
I sommer kan ventetiden bli mye lenger, advarer Nye Veier.
De bygger ny E18 med fire felt på en strekning mellom Porsgrunn og Bamble i Telemark.
Byggingen vil føre til at strekningen får endret kjøremønster på to kritiske steder ved Langangen og Kjørholt/Grenlandsbrua.
Innsnevring til to kjørefelt skaper allerede trafikale problemer på veien mellom Langangen og Lanner.
Framover blir det mer kork og kø med omlegging og løsninger som vil føre til at bilister må sakke ned på farten.
– Sommertrafikken kommer til å få sine utfordringer. I juli må vi nok påregne saktegående køer i området rundt Grenland, sier Finn Ljøsne i Nye Veier.
Helgetrafikken sørover blir nok den verste, regner han med.
Derfor oppfordrer han til å planlegge turen til andre tider av døgnet, eller finne alternative kjøreruter.
– De bør vurdere hvilke alternative ruter som finnes, litt avhengig av hvor man kommer fra og hvor man skal til, sier han.
De ber folk som vil holde seg oppdaterte på endringene om å abonnere på gratis SMS-varslingstjenesten som er opprettet.
Veikaos til 2025
Køkaoset stopper ikke med det første.
Veiprosjektet er en del av ny E18 fra Langangen til Dørdal i Agder som skal stå ferdig i 1. juli 2025.
– I den perioden blir det trafikale utfordringer, sier Ljøsne.
Men når veien er klar, vil kjøretiden bli redusert med 12 minutter på hele strekningen. Seks av minuttene sparer bilistene på veien som bygges fra Langangen til Rugtvedt.
Prosjektet med tre parseller har en prislapp på 5 milliarder kroner, og er den dyreste strekningen i E18-utbyggingen.
Den nye veien her får fire nye tunneler og tre nye bruer.
Blant annet får Grenlandsbrua en tvillingbru. Det er den høyeste som bygges i landet, med et 160 meter høyt tårn.
– Håpløst
Bilister er overrasket over trafikkaoset som kan oppstå i sommer.
Å bruke opptil to timer på strekningen er håpløst, mener Tor Hurlen som har hytte i Arendal.
– Da blir det tungvint å komme opp og ned. En må jo undersøke alternative ruter eller passe på å kjøre på tider som det ikke er så mye trafikk, sier han.
Atle Hammelhow-Berg frykter at de lange køene kan gå utover folks helse.
– Det må jo bli helt ille i starten og slutten av helger. Køer er vi jo vant til her i forbindelse med stor utfart. Hvis det er snakk om to timer lange køer og det er varmt, kan det bli snakk om helseutfordringer. Det høres ikke bra ut, sier Atle Hammelhow-Berg.
Andrej Thihomi tror likevel ikke det blir ladekaos på stasjonene.
– Det kan bli utfordrende, men jeg håper ikke det blir det, sier Andrej Tihomi.