Hopp til innhold

Strengere krav til båtførere: – Det trengs

Verdensmester er glad for at det nå skal stilles høyere krav til førere av de raskeste båtene.

Nytt båtførerbevis for raske båter.

NYE KRAV: Fra neste sesong må trolig båtførerne av de båtene som går over 50 knop, ta eget sertifikat.

Foto: Robert Hansen / NRK

Fra neste år av må de som eier båter med toppfart over 50 knop, eller vannscooter, gå gjennom opplæring og ta et eget høyhastighets sertifikat.

Det er titusenvis av båter av typen RIB i Norge som går opp mot 70 knop eller om lag 130 kilometer i timen. RIB er enkelt forklart, en gummibåt med stivt skrog. Det er disse som et enstemmig storting går inn for en regelendring for.

Den tidligere verdensmesteren i Formel 4, Pål Virik Nilsen fra Sandefjord har kjørt i 150 knop med en offshorebåt. Han er ikke i tvil om at dette trengs.

– Det går så fort. På bare et sekund i en sving så kan båten ligge opp ned, sier Nilsen.

Pål Virik Nilsen, tidligere verdensmester i Formel 4.

VERDENSMESTER: Pål Virik Nilsen fra Sandefjord er verdensmester i Formel 4.

Foto: John-Andre Samuelsen / NRK

Innført neste sesong

Endringen blir trolig innført allerede neste sesong. Nilsen jobber med høyhastighetssertifisering hos Redningsselskapet.

– Mange misforstår og ser på det som en trussel for båtlivets fred. Det er bare tull. Det skaper bare trygghet med mer kompetanse, sier Nilsen.

Sjøfartsdirektoratet ønsket opprinnelig grensen satt til 35 knop. En enstemmig næringskomite gikk derimot inn for 50 knop.

– Hadde vi satt grensen lavere så hadde nok mange stusset. Men når man er over 50 knop så er det en så høy hastighet, at det er rimelig at vi skal kreve litt ekstra.

Det sier Kårstein Eidem Løvaas, stortingsrepresentant for Vestfold og medlem av næringskomiteen (H).

Nytt båtførerbevis for raske båter.

GÅR FORT: Bilde av en RIB som kjører utenfor Tønsberg.

Foto: Robert Hansen / NRK

Snekke mot RIB

Per i dag er det ikke forskjellig båtførerprøve for dem som kjører en snekke som kun går i fem knop, og RIB'ene som går i 70 knop. Redningsselskapet ser kun fordeler med endringen.

– For oss er dette en gledens dag. Vi synes det bare er fint at førerne av de aller raskeste båtene får et kompetanseløft, sier Hasse Lindmo, kommunikasjonsdirektør i Redningsselskapet.

Hasse Lindmo, kommunikasjonsdirektør i Redningsselskapet.

GLEDENS DAG: Hasse Lindmo i Redningsselskapet mener det bare er positivt at disse førerne får en kompetanseheving.

Foto: John-Andre Samuelsen / NRK

Samtlige politiske partier ønsket endringen. NRK har prøvd å finne motstandere, men det har ikke vært lett. Selv de som selger båtene, mener dette er en god idé.

– Jeg kan ikke forstå noe annet enn at en samlet båtbransje er positiv til dette, sier Pål Herholdt, daglig leder på Herholdt Andersen AS.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark