De siste kameraene som ble tilkoblet var fra veistrekningen Sokna – Ørgenvika på Rv 7 i Buskerud. Dermed rundet de 1000-tallet. Og fler skal det bli.
Vegtrafikksentralen i Porsgrunn er bygget for de kommende veiutbygginger i Sør-Norge. Strekningen forbi Larvik er det neste store prosjektet, og etter hvert kommer ny E18 i Bamble og ny E134 i Vest-Telemark.
– Vegtrafikksentralen er planlagt av de ansatte selv. De tekniske løsningene har gjort sentralen i Porsgrunn til den mest moderne i Europa, sier Jan Vidar Myrland, seksjonsleder på Vegtrafikksentralen.
Han har vært rundt i Europa og sett mange sentraler. Vegtrafikksentralen i Oslo er større, men den i Porsgrunn er den mest moderne.
Fritekst-tavler
Det neste som skal innføres er store elektroniske fritekst-tavler. De skal informere bilistene om alt fra føreforhold, omkjøringer, forsinkelser og ulykker.
– De skal vi bruke aktivt til å styre trafikken, sier Myrland.
De settes opp langs E18, og Myrland regner med at de er i drift i løpet av neste halvår.
Reisetider.no
Et annet prosjekt som akkurat har startet er
. Det er en tjeneste som automatisk beregner forventet forsinkelse på E18. Det gjøres ved bruk av Autopass-brikken. Myrland er klar på at de ikke måler hastigheten.– Vi måler når Autopass-brikken passerer to bomstasjoner, og regner ut hvor lang tid bilen har brukt på strekningen. Biler som bruker for kort tid eller for lang tid blir ikke med i regnestykket, sier Myrland.
Kobles mot politisentraler
Det er flere som ønsker å se bildene til Vegtrafikksentralen. Allerede nå kan politiets operasjonssentral i Oslo få video fra Vegtrafikksentralen der, men ledelsen er tydelig på at bildene ikke skal brukes til overvåkning.
– Vi ser ulykker og farlige hendelser hver dag, sier Jan Ove Grave, faggruppeleder ved Vegtrafikksentralen i Porsgrunn.
Videoer blir tatt vare på ved ulykker, og det hender politiet bruker dem i etterforskning av ulykker.
Foreløpig er det opp til politiet andre steder om de skal få video fra Vegtrafikksentraler rundt om i landet. I Porsgrunn er teknikken på plass for å levere video til operasjonssentralen i Telemark.
Brannslokkingsapparat
De veistrekningene som er best overvåket er tunneler. Fra dem får vaktoperatørene beskjed med en gang et objekt på størrelse med et A4-ark blir liggende stille i tunnelen. Og det hender at folk gjør uvettige saker der også.
– Vi har opptak av personer som tømmer brannslokkingsapparatet inne i tunneler, sier Grave.
For det hender at festglade folk tar veien gjennom tunneler i bynære strøk. Trafikkvegsentralen får nemlig melding med en gang noen løfter et brannslokkingsapparat opp. Da skal tunnelen stenges med en gang, og politi og brannvesen rykker ut med en gang.
– Brannslukkingspulveret lager mye røyk. Det var en gang en bilist som trodde det brant inne i tunnelen på grunn av dette. Han snudde bilen og kjørte mot trafikken. Det var livsfarlig, sier Grave.