Fra sensommeren og en god stund fremover skal det bygges en 900 meter lang tunnel under veibanen på E18 ved Nykirke i Horten.
Den nye betongtunnelen blir en del av det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker.
Lengre reisetid
Selv om det er fire felt på omkjøringsveien, blir bilister på E18 berørt når arbeidene setter i gang.
– Hastigheten vil bli redusert til 70 kilometer i timen. Akkurat tidspunkt for når vi vil legge over trafikken, er ikke endelig avklart, sier prosjektsjef Anders Dahl Johansen i Bane Nor.
Han anslår at det vil skje en gang mellom august og september i år. Prosjektet har fått tillatelse til å ha omkjøring i inntil ett og ett halvt år.
– Men jeg håper vi vil klare å få det ferdig en god stund før det, sier prosjektsjefen.
De håper heller ikke at det kommer til å gå altfor hardt ut over bilistene.
– Til tross for nedsatt hastighet, tror vi at trafikken kommer til å flyte greit, sier Espen Tonning, ingeniør i Statens vegvesen.
Gjelder også Kopstadveien
De som bruker Kopstadveien, vil også bli berørt i denne perioden. Blant annet vil det bli nedsatt hastighet også der.
– På Kopstadveien fra Kopstadkrysset i retning Horten vil det bli en omkjøring. Her blir det en hastighet på 30 kilometer i timen, sier Johansen.
Han legger til at veien alltid vil være åpen som følge av at brannvesenet har sin stasjon like i nærheten.
Målet er at arbeidet med dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker skal være klart i slutten av 2024, samtidig med dobbeltsporet mellom Kobbervikdalen og Drammen.
Når alt er ferdig, vil pendlere kunne glede seg over et tog som kjører i opptil 250 kilometer i timen. Reisetiden mellom Tønsberg og Oslo blir kuttet til én time.