Magnus Rød (23) fra Sandefjord har fortalt hvor oppgitt han er over brev fra Nav som ikke snakker sammen med systemet som han bruker for å få lest brevene.
– Jeg synes det er ille at en etat, som har som visjon å gi mennesker muligheter, jobber på den måten. Det er uverdig, sa 23-åringen.
Arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen vil vite hva som skjer.
– Jeg er opptatt av at Nav skal kommunisere med folk. Magnus virker som en veldig driftig kar, så det er naturlig å invitere han til et møte for å høre hva som er hovedproblemet.
Han ber også om mer informasjon fra Nav.
– Vi har selvfølgelig tatt kontakt med Nav for å vite hvordan de jobber med dette. Jeg synes nok også at Nav burde være med på det møtet, sier ministeren.
– Blindeforbundet sier det er flere enn Magnus som føler seg små og som mener de ikke blir tatt på alvor i møte med Nav. Er det alarmerende for deg å høre, og hva vil du gjøre med det?
– Jeg er opptatt av at Nav skal være tilgjengelige og kommunisere med folk i forskjellige livssituasjoner. Ikke minst med folk som har en eller annen form for funksjonshemning eller et tilretteleggingsbehov. Jeg er enig med Blindeforbundet i at Nav må gå foran som et godt eksempel. Nav jobber mye med dette allerede, men det er helt sikkert ting Nav kan jobbe enda mer med, sier Røe Isaksen.
– Hva? Sies dette i disse dager fra Nav?
Stortingspolitiker Per Olaf Lundteigen (Sp) synes ikke Nav imponerer veldig.
– Det kan da vel ikke være først i april 2021 at Nav oppdaget at de også skal kommunisere med blinde, spør Lundteigen.
Han mener at Nav må gis en ny kurs for å skape verdighet for brukerne.
– Når han skriftlig meddeler Nav om at han ikke får lese dokumentene som de sender uten hjelp, fortsetter de likevel å sende ut dokumentene på akkurat samme måte som før. Hva forteller det oss egentlig? lurer Lundteigen.
Likestillingsombud Hanne Bjurstrøm sier det har gjort inntrykk å lese om opplevelsene til Magnus.
– Det er viktig at alle som henvender seg til offentlige myndigheter føler at de blir tatt på alvor. Jeg registrerer at Nav erkjenner at de har mangler i sine tekniske løsninger, og at de skal arbeide med å rette dem opp. Det er et arbeid som må prioriteres høyt, sier hun til NRK.