Onsdag skal politikerne på Fylkestinget ta stilling til om de skal gå i forhandlinger med Forsvarsbygg. Målet er at Telemark fylkeskommune og kommunene Hjartdal og Tinn i fellesskap skal overta Gaustabanen fra Forsvarsbygg.
- Les også:
Store utgifter vil drift og vedlikehold
Men gruppeleder Thorleif Fluer Vikre fra Fremskrittspartiet er redd at de kan ta på seg et for stort ansvar.
– I morgen skal vi på befaring for å se på anlegget. Dette er et gammelt anlegg og kan føre til at fylkeskommunen kan få store og uforutsette utgifter til drift og vedlikehold. Vi som politikere må passe på at det ikke går ut over andre oppgaver som skole og veier, sier Vikre.
Gaustabanen går i en innvendig tunnel helt opp til Gaustatoppen. Den sto ferdig i 1958 og var lenge et lukket område for sivile. Nå har Forsvaret avviklet all virksomhet inne i fjellanlegget og har ikke lenger bruk for å eie banen.
Men for turister som er noe skrale til beins eller av andre grunner har vanskelig for å ta seg til topps på egne ben, er den et utmerket alternativ.
- Les også:
– Det offentlige bør eie
Lise Wiik representerer Arbeiderpartiet på Fylkestinget. Hun forstår Vikres synspunkter, men legger til:
– På befaringen får vi anledning til å spørre og grave. Vi må få så god oversikt over tilstanden på banen som mulig. Men ideelt sett bør det offentlige eie banen slik at allmennheten har tilgang.
Det beste hadde vært om det ble satt av penger til vedlikehold i et fond, mener Wiik.
Thorleif Fluer Vikre mener at det samme kan skje som da fylkeskommunen overtok ansvaret for Telemarkskanalen og båtene.
– Da ble det satt av et fond til drift og vedlikehold på 10 millioner kroner. Nå er pengene brukt opp og fylkeskommunen har det økonomiske ansvaret.
Avgjørelse onsdag
Vikre skjønner at Forsvarsbygg vil ut av prosjektet. Han mener at det kan bli kostbart å eie anlegget.
– I stedet for at vi skal betale 200 000 for banen burde vi i hvert fall ha godt betalt for å ta over, sier han.
Wiik er ikke uenig.
– Vi må ikke la oss lure i denne saken. Samtidig gjentar jeg at det offentlige bør eie banen. Men dette er en vanskelig sak, avslutter hun.
Onsdag tar fylkespolitikerne en avgjørelse om de skal videre i saken eller ikke.