– Så blir jeg sittende fast. Igjen.
Klaus Håmyrs rullestol stanger i fortauskanten etter et fotgjengerfelt i Sandefjord sentrum. For gående ser ikke kanten spesielt høy ut, men det er nok til at rullestolen ikke rikker seg.
Risikerer å velte
– Jeg må ha hjelp til å vippe rullestolen bakover for å komme meg opp, sier Håmyr, som deretter demonstrerer at han kan vippe rullestolen bakover selv.
Men da risikerer han å velte.
– Du føler deg hjelpeløs. En gang tippet jeg over. Jeg blir veldig frustrert og veldig lei meg, jeg kommer meg ikke noen plass og får ikke gjort det jeg skal.
På grunn av muskelsykdommer har Klaus Håmyr det siste halvåret brukt rullestol. Han reagerer på at det er vanskelig å komme seg rundt når han er alene.
– Fortauskantene burde forbedres. De burde lages flatere slik at man kunne komme seg lettere opp med rullestol.
Vil ha skille mellom fortau og vei
Men det er ikke så enkelt at fortauskantene kan lages flate, sier kommunalteknisk sjef i Sandefjord kommune, Arne Johnsen.
– Det er viktig å huske på at byrommet skal tilpasses alle grupper. Normen for fortauskanter er 2 centimeter, og det mener jeg vi holder oss innenfor.
Johnsen sier han skjønner problemet for rullestolbrukere, men presiserer at det er en grunn til å ha et skille mellom fortau og vei.
– Vi ønsker å skille veien fra fortauet, blant annet av hensyn til svaksynte og blinde.
– Kommer dere til å gjøre noe med de konkrete eksemplene Håmyr viser til?
– Vi skal ta en tur for å sjekke at ikke fortauskantene er høyere enn to centimeter noen steder. Hvis de er det, må vi gjøre noe med det, sier Johnsen.
Håper på bedring
Klaus Håmyr håper det blir lettere å komme seg rundt med rullestol i Sandefjord framover.
– I tillegg til fortauskantene er det umulig å komme seg inn i enkelte butikker, som bare har en trapp på utsiden. Noen fortau er også skjeve, slik at rullestolen lett går feil vei.
Johnsen sier han tar med seg innspillene fra Håmyr, men mener Sandefjord ikke er vanskeligere å komme seg fram i enn andre byer.
– Nye fortau som lages er flate. Vi tar hensyn, men det er mange hensyn å ta, sier Johnsen.