Hopp til innhold

Kjøreforbud og mange tusen kroner i gebyr

Vogntog fikk i går kveld i natt kjøreforbud av Statens vegvesens folk som hadde tungbilkontroll på kaia i Larvik. Nå skjerper veivesenets folk kontrollene.

Kontroll på kaia i Larvik

Disse to karene fra Litauen fikk kjøre videre etter å ha vist fram kjettingene og at de passet til hjulene. Dekkene på bilen var helt på grensen til det som er tillatt. Her er de i samtale med Kåre Jacobsen fra Statens vegvesen.

Dårlige dekk og mangel av kjettinger er den vanligste årsaken til at bilene ikke får kjøre videre etter å ha kommet i land fra fergen fra Danmark.

Må skaffe nye dekk og kjettinger

– De må skaffe nye dekk og kjettinger før de kan reise videre. I tillegg ilegges gebyr for dette, gebyr som kan komme opp i flere tusen kroner. Gebyret er 750 kroner pr. dekk som ikke er i orden. I tillegg kommer gebyr for manglende kjettinger, forteller Kåre Jacobsen i kontrollgruppa til Statens vegvesen i Vestfold.

Mange utenlandske vogntog kommer i land med fergen uten å være skodd for norske forhold. Det skal lite til før de får problemer på vinterføret med det resultat at også andre få problemer. Mange steder oppstår det komplette kaos.

LES:

(Tekst fortsetter under bildet)

Lastebilkontroll

Dekk ble grundig sjekket på kaia i Larvik.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Spesielt merkede vinterdekk og minst 5 mm mønsterdybde

– Vi ser etter er om bilen har spesielt merkede vinterdekk på styrende aksel og drivende aksel. På resten av kjøretøyet kan det være andre typer dekk, men minimum 5 mm mønsterdybde, sier Kjell Erik Andreassen som ledet kontrollen på Larvik havn onsdag kveld.

På de fleste lengre lastebiler og trekkvogner for semitrailere er det en ekstra aksel bak drivakselen. Den kan heves og senkes og det gjør bilen mer stabil ved tung last og vekten spres over flere hjul. Det kalles boggi.

Utenlandske trekkvogner uten boggi er et problem

Mage utenlandske trekkvogner for semitrailere har ikke boggi.

– Det gjør det vanskelig for bilen å komme opp bakker. En bil med boggi kan ha mye mer akseltrykk enn biler uten boggi, forklarer Andreassen.

På kaia i Larvik onsdag kveld kontrollerte veivesenets folk flere slike uten boggi.

– Etter som de alle er godkjent innenfor EØS-området, blir de å se på norske veier, sier Andreassen.

Fikk kjøreforbud

En polsk tankbil fikk kjøreforbud . Den hadde slitte dekk med for liten mønsterdybde. I tillegg manglet den kjettinger.

På grunn av vanskeligheter med språket var Kåre Jacobsen i Statens vegvesen, som kontrollerte bilen, i kontakt med sjåførens overordnede som lovet å ordne opp i dag. Veivesenets folk ledsaget den til Esso-stasjonen på Elveveien. Sjåføren fikk kjøreforbud inntil alt var ordnet.

Han fikk også flere tusen kroner i gebyr for manglene.

(Tekst fortsetter under bildet)

Fikk kjøreforbud

Denne bilen fikk kjøreforbud av veivesenets Kåre Jacobsen til h. Her i dialog med politifolk på stedet.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Måtte vise fram kjettingene

To mann fra Litauen, som kjørte sammen i et vogntog, måtte vise fram kjettingene de hadde med og hvordan de legges på bilen. (Se video først i saken) Dekkene på bilen var i grenseland, men innenfor reglene så de to litauerne fikk kjøre videre.

Politiet deltok også på kontrollen onsdag kveld.

– Vi er med når det er slike føreforhold som nå, først og fremst for å sikre at det ikke oppstår uønskede situasjoner ut over kjøreforbud, sier Morten Skarpaas i Vestfold politidistrikt. Han er ansvarlig for trafikk på land og sjø i politidistriktet.

– Vi får dessuten mange nyttige tips er vegvesenets folk, så på slike kontroller blir det god læringsoverføring fra tungbilekspertene, sier Skarpaas.

Ny kontroll senere på natten

Veivesenets folk og politiet kontrollerte også vogntogene som kom med ferga inn til Larvik senere på natta. Da ble 77 vogntog kontrollert, hvorav ytterligere ett fikk kjøreforbud.

Tre sjåfører måtte dessuten legge på kjettinger før de fikk kjøre videre.