Firmaet A.S Haukelivegen har fått i oppdrag å informere regjeringen om at E134 bør være hovedferdselsåra mellom det sørlige Øst- og Vestlandet.
Daglig leder Børge Skårdal sier oppgaven blir å synliggjøre fordelene, og legge opp til riktige prioriteringer.
Ordfører i Haugesund og styreleder i A.S Haukelivegen, Petter Steen tror E 134 uansett utfall vil ha betydning.
Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK– Å få veien vintersikker slik at det ikke blir så mye kolonnekjøring og stengte veier, er et prioritert område, sier han.
Spare millionbeløp
For næringslivet på Sør-Vestlandet har E134 avgjørende betydning.
Her er Karl Tormod Karlsen daglig leder i næringsselskapet Haugaland Vekst.
– Det er store besparelser dersom det kommer nye tunneler. Besparelsene gjør at også enkeltbedrifter kan spare millionbeløp, sier han.
Gjøre som de vil
Ordfører i Haugesund og styreleder i A.S Haukelivegen, Petter Steen, frykter ikke at regjeringen vil nedprioritere E134 i forhold til fjellovergangene nord for Hardangervidda. Der får de prioritere som de vil, mener Steen.
– Uansett hvordan man ser på de veiene som går nord for Hardangervidda, vil E134 ha sin egen betydning og leve sitt eget liv, sier han.