Musiker og forfatter Bertil Jøreng fra Horten har startet en underskriftskampanje for å få den nye jernbanetraseen til Bakkenteigen.
Debatten om hvor Vestfoldbanen skal stoppe i Horten kommune har rast i mange år.
- Hva vil dere med oss, spør rektor
- TV-reportasje fra folkemøte
- Vil ha folkeavstemning
- Ulykkestrasé skal stenges
- Naturvernforbund vil aksjonere
- Skoppum kan avlaste Oslo
Høyre og SV vil legge traseen til Bakkenteigen, men flertallet i kommunestyret mener Skoppum vest er det beste alternativet.
– Mest fremtidsrettet
Bertil Jøreng mener en stasjon på Bakkenteigen tilknyttet Høgskolen i Vestfold er mest fremtidsrettet.
– Der er det mest folk, det er om å gjøre å frakte folk raskest mulig fra A til B og høgskolen ligger der. Det er så mange argumenter, sier Jøreng til NRK.no.
Dersom kommunen mottar 300 underskrifter må saken opp i kommunestyret.
– De folkevalgte må forholde seg til at vi krever noe og må ta saken opp. De kan også stemme det ned, men da har vi fått det i protokollen, sier Bertil Jøreng som mener litt bråk om saken er fint.
– Vil ikke føle oss bundet
Tidligere ordfører og Arbeiderpartiets nåværende gruppeleder i Horten kommunestyre, Nils Henning Hontvedt, kjemper for Skoppum vest-alternativet.
– Hvis 300 underskrifter foreligger og det legges frem en sak for kommunestyret, vil vi på fritt grunnlag vurdere den saken. Vi vil ikke føle oss bundet til å gå inn for folkeavstemning selv om 300 signaturer får saken frem for kommunestyret, sier Hontvedt til NRK.no.
Prosjektdirektør for intercityplanleggingen, Anne Siri Haugen i Jernbaneverket, sier de vil lytte til Horten kommunes råd.
– Hvis det blir en folkeavstemning, så kan jeg ikke tro annet enn den teller på lik linje med alle temaene vi skal se på når det gjelder trasévalg for Horten, sier Haugen til NRK.no.