Hvert år blir identiteten til 200.000 nordmenn misbrukt.
Ida Jæger fra Notodden er en av dem. I begynnelsen av august anmeldte hun at noen hadde bestilt varer og tjenester ved bruk av personnummeret hennes.
Stjal personnummer
Hun tror personnummeret ble stjålet fra et brev fra postkassen.
– Jeg hadde fått hentelapper fra Telenor og brev fra et inkassofirma som hadde foretatt en kredittvurdering av meg.
Det forstod hun ingenting av.
– Visstnok skulle jeg ha bestilt mobile bredbånd, men det har jeg. Da gikk det opp for meg at noen andre hadde bestilt i mitt navn, og for å gjøre det trengte de mitt personnummer.
– Vet du hvorfor dette skjedde?
– Nei, for meg er dette den usleste formen for kriminalitet. Sjansen for gevinst er minimal.
Den eller de som stjal ID-en til Jæger skal ikke ha klart å motta varer i hennes navn. Det klarte hun heldigvis å stoppe i tide.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Politiet kunne gjort mer for å oppklare et såkalt identitets-tyveri, mener Ida Jæger.
Foto: Børre Karterudseter / NRKHar ikke hørt fra politiet
– De kunne like gjerne kommet inn i huset mitt og ranet meg. De har tatt en del av meg, og bruker det fritt vilt.
Jæger mener politiet kunne gjort mer for å oppklare det såkalte identitets-tyveriet.
– De tok i mot anmeldelsen min hvor jeg ga to mobilnummere som det er gjort bestillinger i, og en e-postadresse som kan spores opp.
Siden anmeldelsen ble levert har hun ikke hørt noe fra politiet.
Les også:
Vanskelig etterforskning
Påtaleansvarlig Lill Kristin Nilsen ved Notodden politistasjon sier de har tatt tak i saken.
– Men disse IP-adressene blir slettet etter ti dager. Da er det umulig for oss å finne ut hvem som har benyttet seg av dem.
– Dere får levert bevismateriale som kan spores opp, men kommer for sent på banen?
– Ja. Vi mener vi har gjort det vi kunne i denne saken. Men på grunn av regelverket kommer vi ikke i mål, sier Nilsen som forteller at de ser alvorlig på saken.