reagerer på at NRK vil være mer restriktive ved bruk av sponsornavn som Skagerak Arena.
Les:
Les:
- Det vil få konsekvenser for mange sponsorer som har satset på gratis reklame på NRK-TV i forbindelse med fotballkamper, mener Per Morten Ihler i Grenland Fotball.
Gamle Odd Stadion
- Klubber er jo avhengige av inntekter på lik linje som NRK også er avhengig av inntekter.
Ihler mener at holdningen til NRK er utdatert.
- Det virker som om NRK ikke kan forholde seg til navneforandringer.
Journalister i NRK blir anmodet om å unngå bruk av sponsornavn knyttet til idrett. De kan for eksempel kalle
for "fotballstadion i Skien", "banen på Falkum" eller "gamle Odd Stadion".Frank Gander, frontredaktør hos NRK.no, satt i utvalget som har foreslått at bruk av kommersielle navn skal være journalistisk motivert i størst mulig grad hos NRK.
- Forvirre lesere og seere
- Vi skal prøver å skille mellom reklame og det som er redaksjonell informasjon.
Utvalget som har sett på NRKs navnebruk, ser prinsipielt på saken og ønsker med utspillet en grundig diskusjon i norsk media om bruken av sponsornavn generelt.
Gander mener det beste er å finne et felles ståsted og en felles forståelse av denne
.- En stadion kan hete Color Line det ene året og Norwegian året etter. Det vil forvirre lesere og seere veldig mye, avslutter Gander.
Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund sier at NRK i denne saken går riktig vei. I følge Kokkvold er dette i tråd med endringene i tekstreklame-plakaten, som ble vedtatt i 2007.