Vestfold Fremskrittsparti mener det er svært uheldig at NSB har kuttet i rutetilbudet til pendlerne som reiser fra Sande til Oslo.
Tre ettermiddagsavganger fra Oslo stopper langs hele vestfoldbanen, men ikke i Sande.
Formann i Vestfold Frp, Vidar Andersen, synes det er underlig at ikke alle tog stopper på stasjonen.
Stopper lenger sør likevel
- Sande har jo en ny stasjon, og toget som det er naturlig at pendlerne tar fra Oslo om ettermiddagen, stopper jo ikke der, sier Andersen.
Andersen sier at partimedlemmer som er togpendlere forteller at toget titt og ofte må stoppe sør for Sande, der det ikke er stasjon, , for å vente på motgående tog.
Informasjonssjef i NSB persontog, Preben Colstrup, inviterer nå Vestfold Fremskrittsparti til et møte om saken.
- Vi vil forklare partiet at det ikke er mulig å stoppe i Sande uten at det går ut over punktligheten, sier Colstrup.
NSB vil forklare at jernbanelogistikk er komplisert.
- Hva innebærer det for togpassasjerene på vestfoldbanen dersom toget stopper i Sande?
- Da er jeg redd for at vi igjen får den punktlighetssvikten som vi har fått mye pepper for tidligere, sier Colstrup i NSB.
Aksjon hevder NSB innrømmer feil
Leder for pendleraksjonen i Sande, Per Bøhlum, reagerer på at informasjonssjef Preben Colstrup tidligere denne måned sa til NRK at aksjonskomiteen tok helt feil når de opplyste at tapstiden ved stopp var på 2 minutter og 20 sekunder.
Bøhlum sier de har mottatt opplysninger direkte fra Jernbaneverket i 2004 om at de beregnet tidstapet ved stopp ved Sande stasjon til å være 2 minutter og 20 sekunder.
Bøhlum hevder at Colstrup og NSB i et møte 13. januar innrømmet at pendlerne hadde rett i at den beregnede tapstiden ved et stopp ved Sande stasjon er 2 minutter og 20 sekunder.
Nå er altså Vestfold Frp på banen.
Frp ønsker at styret og konsernledelsen i NSB, samferdselsministeren og ruteplanleggerne i NSB nå følger opp sitt ansvar og tar hensyn til kravet til pendlerne i Sande.