Tidligere i sommer gikk Venstre ut med et forslag om å slutte med fossile drivstoff innen tiåret er omme, noe som i tilfelle skal gjelde alt fra motorsag til cruiseskip.
– Der imellom er også fritidsbåtene, uttalte stortingsrepresentant Ola Elvestuen (V) til NRK.
Partiet foreslår blant annet å fjerne momsen på elmotorer, inkludert fritidsbåter.
– Så må vi øke avgiftene på de fossile båtene, uttalte venstrepolitikeren.
Kritisk til forbud
Dette får blant annet Fremskrittspartiet til å reagere.
– Jeg blir ganske provosert, sier Bård Hoksrud (Frp) til NRK, som mener dette også vil gå ut over sikkerheten og tryggheten til sjøs.
– Kjører du båt med bensin eller diesel i dårlig vær, kan du i det minste få hjelp om du går tom. Det kan du ikke om du går tom for strøm, argumenterer han.
Først og fremst er Hoksrud imidlertid opptatt av å unngå flere forbud.
– Jeg synes jo teknologien er spennende, men vi må ikke forby ting. La heller folk velge, er Hoksruds oppfordring, som kaller Venstres utspill for symbolpolitikk.
På Vestlandet sitter det en ekspert som må «arrestere» Hoksrud når det gjelder påstanden om trøbbel med elbåter til havs.
– Når du drar av på farten får du opp til ti, tjue og tredve ganger så lang rekkevidde sammenlignet med om du går med høy fart, sier Leif Stavestrand. Han er grunder og daglig leder i elbåtprodusenten Evoy.
– Om ti år er det nok ikke så mange som en gang vurderer å kjøpe bebsin eller dieselbåt, mener han.
– Selvfølgelig er dette symbolpolitikk
Karl Erik Grimstad, stortingsrepresentant for Venstre i Vestfold, mener Hoksrud bommer, men gir han rett i én ting:
– Selvfølgelig er dette symbolpolitikk.
Der slutter imidlertid enigheten.
Venstre drar nemlig en parallell til elbilenes utvikling på det norske markedet.
– Det er omtrent den samme visjonen vi hadde da vi begynte med elbil-politikken. Den har virket. Nå er det mer enn 60 prosent av bilene som selges som er eldrevne, poengterer Grimstad.
– Lite å si i den store klimasammenhengen
Det er ikke bare Frp som har gitt Venstre motstand på forslaget.
Sintef Ocean mener for eksempel at dette vil ha lite å si i den store klimasammenhengen. De anbefaler heller å starte med skipsfarten, som angivelig står for langt større utslipp.
– De fleste som tar en rundvask starter ikke med å polere bordet. Vi starter ikke med finvasken, den tar vi helt til slutt, uttalte forskningsleder Anders Valland nylig til NRK.
Det mener Hoksrud er et viktig poeng.
– Det er de store skipene som forurenser mest.
I 2019 sto fritidsbåtene alene for et utslipp på nesten 300.000 tonn CO₂-ekvivalenter.
(CO₂-ekvivalenter viser hvor stor oppvarmingseffekt en klimagass har, om man regner det om til mengde CO₂, journ.anm.).
Det er likevel bare en halv prosent av det totale norske utslippet.
Grimstad står likevel på sitt.
– Folk har jo ikke noe forhold til dette, men det er omtrent det som slippes ut i Oslo per år. Det er klart det monner, mener han.