I fjor ble Kystverket bedt om å utrede om et eventuelt nytt bordingsfelt skulle legges til området ved Bastøy. Bakgrunnen for en slik utredning er at det er en politisk målsetting å føre mer trafikk over fra vei til sjø. Dermed vil skipsnæringa spare utgifter til los fordi losingstida vil gå ned, mener Kystverket.
Les også:
Bedre plass
Det er flere grunner til at etaten har konkludert med Ringshaugbukta, sier seniorrådgiver Henning Osnes Teigene.
– Dette er et større område med godt rom for manøvrering av skip uten å påvirke annen trafikk. Det er også lenger vekk fra der Bastø-fergene krysser fjorden. Det gir bedre tid for losen til å komme om bord og planlegge videre seilas med kapteinen.
Færder opprettholdes
Osnes Teigene sier at Ringshaugbukta også er mer fleksibel som alternativ for betjening av trafikk lenger ut i fjorden, slik som Slagentangen.
Losbordingsfeltet på Færder skal opprettholdes for å betjene ytre del av fjorden, fartøy som ønsker los i hele ytre Oslofjord samt som alternativt felt når værforholdene ikke tillater bording ved det indre bordingsfeltet.
Det er Samferdselsdepartementet som skal avgjøre hvor det indre losbordingsfeltet skal ligge.