Hopp til innhold

Føler seg lurt av GullAdam

Maria Dokken ønsker å advare andre mot det hun mener er villedende markedsføring.

Advarer

Maria Dokken fikk etter hvert 30 prosent mer for gullet sitt.

Foto: Aina Indreiten

Maria bestemte seg for å selge sine gamle gullsmykker til GullAdam da de besøkte et hotell i Larvik tidligere i desember. Salgsprosessen, slik Dokken beskriver den, var lite informativ.

Hun fikk blant annet ikke vite gullprisen per gram eller totalvekt på gullet hun leverte inn.

– Jeg stilte flere spørsmål underveis. Vedkommende sa han ikke visste hva gullprisen var, men at dette ble regnet ut på dataprogrammet etter vekten på gullet.

Dokken ble tilbudt en pris på 4 500 kroner for gullet og skrev under salgspapirene. Men da kvitteringen verken inneholdt hvor mye hun hadde levert inn eller hvilken pris som var gitt for de ulike smykkene, kun en totalpris, ble hun skeptisk.

– Jeg hadde ingen god følelse da jeg gikk derfra og bestemte meg for å sjekke dette da jeg kom hjem, sier hun.

Dokken gikk gjennom regnestykket ved bruk av tall hun fant på GullAdams hjemmesider og fant ut at hun hadde fått en lavere gullpris enn det som var oppgitt på hjemmesiden.

To tusen kroner i differanse

På hjemmesiden til GullAdam tilbys en høyere gullpris sammenliknet med den prisen som benyttes på de så kalte gullturneene.

Dokken mener det er kritikkverdig av firmaet å ikke å opplyse om denne prisforskjellen verken på brosjyrene som sendes ut eller i møte med kundene.

I Marias tilfelle utgjorde denne prisforskjellen 30 prosent og lød på to tusen kroner.

– I første omgang fikk jeg 4 500 kroner for smykkene. Etter mye frem og tilbake fikk jeg til slutt den samme prisen som er avertert på hjemmesiden deres. Dermed fikk jeg to tusen kroner i tillegg, men det var ikke enkelt, sier Dokken.

Artikkelen fortsetter under bildet

GullAdam

Det står ingenting i brosjyren du får i postkassen at du kan få en bedre pris ved å sende gullet inn til GullAdam.

Foto: Aina Indreiten / NRK

– Overrasket over kritikken

Kommunikasjonssjefen i GullAdam forteller at firmaet opplyser om prisforskjellen på hjemmesidene.

– Jeg er overrasket over denne kritikken. Vi mener vi kommuniserer denne prisforskjellen godt på våre hjemmesider og gjennom kundeservice. Personene på turneene kan også svare på disse spørsmålene, sier Daniel Sellevoll.

Han forklarer at prisforskjellen kommer av at det er kostnader forbundet med å dra på turné. Han beklager imidlertid at Dokken opplevde å få en uspesifisert kvittering.

– Vi har faste prosedyrer når det gjelder å gi informasjon til kunden og det er helt sentralt at kundene skal få informasjon om pris, vekt og karat under salgsprosessen. Hvis det har skjedd en glipp her er vi de første til å beklage for det, og siden åpenhet er så viktig for oss har vi valgt og kompensere kunden, sier Sellevoll.

Dokken har forståelse for at Gull Adam har høyere kostnader ved å kjøpe gull på turneene sine, men mener det ikke er nok at dette står på hjemmesiden deres.

– Opplysningene om dette var vanskelig å finne. Jeg så ikke dette før i ettertid og måtte lete før jeg fant det. Mange er ikke heller ikke inne på nettsidene, men leser kun brosjyren de sender ut, og der står det ikke noe om dette, sier Dokken.

Flere episoder

Jo Gjedrem i Forbrukerombudet forteller at de for et år siden gjennomførte en omfattende opprydding i gullkjøperbransjen. Dette var hovedsakelig på grunn av mye villedende markedsføring i bransjen.

Likevel anbefaler han privatpersoner som skal selge gull om å være på vakt.

– Det skal være god og dekkende prisinformasjon, altså prislister der du selger gullet ditt. Hvis det er forskjell i prisene, noe det ofte er, så må det gå klart frem. Dette har du krav på, sier Gjedrem.