Hopp til innhold

– Ulovlig og forbrytersk oppførsel

Stadig flere stikker av etter å ha bulket, det bekymrer Tryg forsikring. Bulkerne melder ikke ifra om skaden, og lar dermed ansvaret gå over på bileieren.

Reparerer handlebulker

Hos Bil-Service i Sandefjord jobbes det hardt for å få reparert alle småskadene.

Foto: Kristina Olafsen / NRK

To tredjedeler av alle som bulker, stikker av, viser tall fra Finansnæringens fellesorganisasjon (FNO).
Pressetalsmann hos Tryg forsikring, Roald Stigum Olsen mener dette er et økende problem som må tas tak i.

Stort samfunnsproblem

Roald Stigum Olsen i Tryg forsikring

Roald Stigum Olsen pressetalsmann hos Tryg forsikring.

– Det at folk unndrar seg ansvar og lar andre sitte igjen med problemet er fryktelig ergerlig for dem som blir rammet. Vi mener at holdningen til de som stikker av gjør dette til et samfunnsproblem. Dette er en utvikling som vi ikke kan leve videre med.

Stigum Olsen mener at dette er noe myndighetene må gjøre noe med. Han er redd for at det også finnes mange urapporterte saker hvor folk ikke tør å melde fra om slike tilfeller til forsikringsselskapene av frykt for å tape bonus. Han er redd for store mørketall.

– Det er nærmere 60 000 biler som ble påkjørt mens de sto parkert i 2011. Vi regner med at så mange som to tredjedeler av de som er ansvarlige her stikker av fra skadene.

"Du ska få en dag i mårå"

Emma Elisabeth Vennesland i IF

Emma Elisabeth Vennesland assisterende informasjonsdirektør hos IF.

Assisterende informasjonsdirektør i IF, Emma Elisabeth Vennesland har en tredjedel av alle Norges biler forsikret hos seg, men hun ser derimot ikke saken som så problematisk.

– Vi har ikke vurdert dette problemet som økende, eller så stort at vi har satt i gang noen form for kartlegging eller undersøkelser, sier Vennesland.

Selv om de i IF vektlegger at de fleste folk er såpass samvittighetsfulle at de gjør seg til kjenne, kan Vennesland fortelle om mange fortvilte kunder som får det hun kaller tullelapper på bilruten i stedet for navn og telefonnummer på den ansvarlige.

– Vi har eksempler på at kunder har fått lapper på bilruten hvor det har stått ”Du ska få en dag i mårå”, ” Ha en god dag videre” eller ”På gjensyn”. Da kommer de fortvilte bileierne til oss, forteller hun.

Handlebulker

Bil-Service i Sandefjord er størst i Vestfold når det gjelder biloppretting. Her opplever de å få inn mange småskader hvor den skyldige noen ganger har stukket av uten å melde seg. Biloppretter Stian Evjen opplever mange fortvilte bileiere med det de på bilspråket kaller handlebulker.

– Vi opplever noen ganger at folk kommer inn og er fortvilte fordi de må betale skaden selv, sier Evjen.

Flere av biloppretterne hos Bil-Service i Sandefjord er ikke i tvil om hva folk gjør når uhellet er ute.

– Det er vel ganske vanlig, med mindre de ser eieren så stikker de fleste av, mener biloppretter Morten Borge. Også kollegaene Peter Strandmo og Karin Elise Fossen er enige.

Biloppretter Stian Evjen hos Bil-Service

Biloppretter Stian Evjen fikser mange handlebulker i løpet av en arbeidsdag.

Foto: Kristina Olafsen / NRK