Hopp til innhold

Ferdig med ferien?

Her er fem tips som kan gjøre overgangen fra ferie til hverdag mykere.

Strand i Syden

FERDIG MED FERIEN?: Denne uken starter hverdagen for mange igjen. (illustrasjonsfoto)

Foto: Anders Fagerjord, Flickr

Hvordan finner man tilbake til en travel hverdag når ferien er over, døgnrytmen forskrudd og sola fremdeles steker på dagtid?

For mange er overgangen fra late feriedager til arbeidshverdagen en merkbar omstilling. Allikevel klarer de fleste av oss det bra, år etter år.

– Greit å komme i gang igjen

TILBAKE: Kim Holtan syns det blir greit å komme tilbake til jobb

TILBAKE: Kim Holtan syns det blir greit å komme tilbake til jobb

Foto: Bendik Hansen

Langs brygga i Tønsberg ligger båtene på rekke. Kim Holtan fra Larvik er en av mange som bruker de siste feriedagene på sjøen.

– Nå har jeg ikke råd til å være så mye på skjæra lenger, så det blir greit å komme tilbake på jobb, forteller han.

– Man må jo ha en balanse. Hvis vi ikke kan være fornøyde med fire uker ferie, så vet ikke jeg, smiler han.

Holtan har planlagt det han kaller en myk start.

– Det er mye administrativt å ta tak i først. Jeg må rydde opp, og så kan jeg begynne å jobbe. Han mener at det ikke er tungt å komme tilbake, så lenge man jobber med noe man trives med.

Fem gode tips

Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) har flere gode tips til deg som skal tilbake på jobb etter ferien.

1. Innstill døgnrytmen til hverdagen igjen.

De første dagene på jobb vil føles som «jet lag» dersom man ikke snur døgnrytmen. Derfor anbefales det å stå opp samme tid som når du jobber i opptil fire dager før du skal tilbake på jobb.

2. Kutt ut alkohol

Alkohol forstyrrer søvnkvaliteten. Kutt derfor ut alkohol de siste 2–3 døgnene før første arbeidsdag. Selv små mengder kan forstyrre søvnen.

3. Stå på for fullt fra starten

Mens noen tenker at en rolig start vil lønne seg, anbefaler STAMI å komme i gang så raskt som mulig. De peker dessuten på at man opplever mestring når man er effektiv.

4. Vær tålmodig

Forsøk å ikke irritere deg eller være misunnelig. Vær tålmodig med kolleger som forteller om kule opplevelser.

5. Styr forventningene!

Instituttet råder dem som skal tilbake til jobben etter ferien, til å ikke bruke tid og krefter på å grue seg til å jobbe.

– Ikke skape et bilde av at dette er veldig plundrete

Selv om det kanskje føles som verdens undergang når vekkerklokka ringer grytidlig første dag etter ferien, så går det seg fort til.

Klinikksjef ved Mestringssenteret på Tønsberg Medisinske Senter, Ingvar Lona, forteller at den tunge starten skyldes at hjernen er nødt til å omstille seg etter en periode med annerledes livsstil.

– Overgangen fra ferie til jobb er generelt noe de aller fleste strever litt med.

GRUER SEG: Ingvar Lona tror det er flere som ikke gleder seg enn som gruer seg til å jobbe igjen

STÅ PÅ: – Bit tennene sammen, sier Ingvar Lona.

Foto: PRIVAT

Lona tror at årsaken til at mange sier at de gruer seg til å begynne på jobben igjen, handler om flokkdyrmentalitet.

– Det er det samme fenomenet som når du er på butikken, og noen kommer bort til deg og sier «jaså, så du er ute og handler du òg?».

– Det er jo ikke for å finne ut om du handler, men fordi vi liker å ha noe smått å snakke om.

Klinikksjefen syns det er viktig at vi ikke sykeliggjør tanken om at det er tungt å skulle tilbake til jobb igjen.

– Det her er noe vi gjør flere ganger i året. Bit tennene sammen, stå på og kom deg tilbake på jobb.