Får beholde jobben

To lærere i Sandefjord kommune får beholde jobbene sine etter flere måneders kamp mot skoleledelsen i kommunen.

Sandefjord-lærere

Marius Andersen og hans kollega Joakim Bjerkely Volden fikk beholde jobbene sine til tross for at de ifølge kommunen nekter å utføre ordre. Her sammen med Utdanningsforbundets representant.

Foto: Philip Hoffgaard / NRK

Administrasjonsutvalget i Sandefjord kommune skulle mandag kveld avgjøre hva slags reaksjon to av lærerne som har nektet å evaluere elevene sine gjennom et avkrysningsskjema skal få.

Evalueringsskjema i grunnskolen i Sandefjord

Stridens kjerne har vært disse skjemaene hvor lærerne skulle krysse av elevenes måloppnåelse.

Foto: Philip Hoffgaard / NRK

I møtet som ble holdt i formannskapssalen i Sandefjord vedtok utvalget at lærerne skulle få beholde jobbene sine. De fikk heller ingen advarsel.

– Administrasjonsutvalget vedtok at vi ikke skal gå til oppsigelse av lærerne, og saken mot lærerne er dermed avsluttet fra vår side, sier ordfører Bjørn Ole Gleditsch.

Les også:

Marius Andersen

Marius Andersen håper Sandefjord kommune finner andre måter å evaluere elevene på.

Foto: Philip Hoffgaard / NRK
Glad lærer

Marius Andersen var en av dem som ble truet med å få sparken i jobben som lærer, fordi han nektet å nektet å bruke kryss i evalueringen av elevene sine.

– Det var godt å få en bekreftelse på at jeg kan fortsette som lærer i sandefjordsskolen, for det har jeg veldig lyst til, sier Marius Andersen.

Nå håper Andersen at politikerne i Sandefjord går vekk fra dagens målingsbaserte vurderingsskjemaer i grunnskolen.

Bjørn Ole Gleditsch

Ordfører Bjørn Ole Gleditsch håper på en konstruktiv prosess fremover.

Foto: Philip Hoffgaard / NRK

– Jeg regner med at vi nå får et klarere skille mellom den vurderingen vi skal gjøre av elevene i forhold til deres utvikling og det behovet kommunen har for å få en rapportering om hvordan det står til i skolen, sier Andersen.

Jobber videre med evaluering

Sandefjord kommune skal nå finne en annen form for evaluering.

– Vi må gjøre noen endringer i forhold til de skjemaene vi har brukt. Så får vi håpe at både foreldre og lærere kan delta sammen med oss i prosessen på en konstruktiv måte, sier Gleditsch.