Det betyr at den statlige andelen er redusert fra 37,5 til 23 prosent fordi staten ikke bidrar i prosent av kostnadene, men med et pengebeløp.
Tønsbergs Blad har studert flere utgaver av Nasjonal Transportplan (NTP) og stortingsproposisjoner som har omtalt byggingen av ny E18 gjennom Vestfold de siste ti årene.
Kostnadene har økt veldig
Dokumentene viser at de totale kostnadene for de knappe fem milene mellom Gulli og Langangen har økt veldig.
Nå ser det ut til at sluttsummen for ny E18 mellom Gulli og Langangen kommer til å ende på 9,7 milliarder kroner med dagens kroneverdi.
Statens bidrag blir bare justert for generell prisvekst. Det betyr at bilistene må betale mer.
Bilistene må betale mer
Bilistene må som følge av dette betale 77 prosent av kostnadene gjennom bompenger. Statens andel blir trolig 23 prosent.
I stortingssesjonen 2008/09 ble den nye parsellen Sky-Langangen vedtatt.
Da var kostnadene for hele den nye E 18 gjennom Vestfold drøye 7 milliarder kroner.
Da parsellen Gulli–Langåker ble vedtatt i 2011 var prisen økt til 7,3 milliarder.
Det statlige bidraget den gang var økt til 1,95 milliarder etter prisvekst. Dermed var statens andel redusert til cirka 27 prosent.
Les også:
Dyr løsning i Larvik
De siste årene har kostnadene økt ytterligere. Spesielt blir parsellen Bommestad-Sky forbi Larvik mye dyrere enn forventet.
– Dette henger blant annet sammen med et lokalt krav fra Larviks befolkning, sier avdelingsdirektør Tor Kaurin i Statens vegvesen Vestfold. Det er fordi det blir en annen løsning som blir dyrere enn den veivesenet hadde foreslått. Det blir blant annet en lang miljøtunnel ved Hagajordet, sier Kaurin.
(Tekst fortsetter under bildet)
Kostbar bru
Også broløsningen over Farris ved Farriseidet blir kostbar. Der er det er mange hensyn å ta når det gjelder grunnforholdene. Det er også der Farriskilden har sine årer og det er viktig å ta hensyn til det, sier Tore Kaurin.
De 6,7 kilometerne består for det meste av tunneler og broer, og er nå beregnet til å koste 3,4 milliarder. Det blir en meterpris på drøyt en halv million kroner.
Totalkostnaden for nye E18 sør for Tønsberg er nå beregnet til rundt 9,7 milliarder 2013-kroner. Det sier Edvard Andersen som seniorrådgiver i kommunikasjonsavdelingen i Samferdselsdepartementet til Tønsbergs Blad.
Politikerne reagerer
Andre nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud fra Telemark Frp, sier til NRK.no at han holder fast ved Frp´s politikk om at Staten skal betale veibyggingen.
– Men sier Hoksrud, når det blir bestemt at veier bygges med penger fra Staten og fra dem som bruker veien gjennom bompenger, så må det være et krav at man ser på rentenivået på de lånene som bompengeselskapene betjener.
– Det er jo et paradoks at Norge, gjennom det vi kaller Oljefondet, låner bort penger til utlandet med en god avkastning, samtidig som vi låner dyrere i det norske finansmarkedet til veibygging her i landet, sier Hoksrud.
Stortingsrepresentant for Vestfold Steinar Gullvåg (Ap), sier til Tønsbergs Blad at det er helt urimelig at bilistene skal betale 77 prosent av regningen for nye E18. Men han mener Vestfold fylkeskommune har seg selv å takke.
Gullvåg viser til at det stort sett er lokalsamfunn som gjennom kommuner og fylkeskommuner presser på for raskere utbygging av veier. For å kunne havne foran i køen gir de også etter for statens krav om for eksempel bompengefinansiering, påpeker han.
Når kostnadene til nye E18 har økt betydelig og staten ikke har økt sin andel tilsvarende, mener Gullvåg at fylkestinget burde satt foten ned.