Hopp til innhold

Vil ha E18 i tunnel

Direktoratet for naturforvaltning mener at den sterkt trafikkerte E18 må legges i tunnel under Larvikmarka. Statens Vegvesen er ikke enig.

E18 Bommestad
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Direktoratet skriver på sine nettsider at E18 mellom Bommestad og Farris kan komme til å avskjære Larvik fra markaområdene, dersom E18, der den går nå, bygges ut til fire felt.

Statens vegvesen ønsker å bygge ut E18 uten tunnel, mens Larvik kommune har vedtatt et alternativ med tunnel.

Støtter kommunen

Direktoratet for naturforvaltning støtter (DN), skriver i en uttalelse til departementet, at de støtter kommunens vedtak.

- Vi mener at alternativet med tunnel ivaretar nærområdene og gjør marka tilgjengelig på en tilfredsstillende måte for innbyggerne. Dette vil bety en viktig miljøforbedring i forhold til situasjonen i dag, sier seksjonssjef Kirsten Thyrum i DN.

200 millioner kroner dyrere

Statens vegvesen vil ikke ha tunnel forbi deler av Larvikmarka.

Tunnel på strekningen vil ifølge vegvesenet øke kostnadene med om lag 200 millioner kroner. Dette mener de blir for dyrt.

Både forbi Bøkeskogen og Martineåsen vil det bli omtrent en kilometer tunnel på hvert sted.

- Det mener vi ivaretar miljøet og befolkningen i området godt nok, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, Øyvind Firmann.

E18 i Larvik

Her er det ønskelig å erstatte den nye veien med tunnel.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

- Gledelig for Larvik

- Dette er veldig gledelig for Larvik. Det sier Tore Stafne i plan- og byggesaksavdelingen i Larvik kommune. Det er han som arbeider med denne plansaken i Larvik kommune.

Men, gleden kan bli kortvarig. Vegvesenets ønsker om ikke å bygge tunnel møter ikke bare motstand. Planen støttes, ikke uventet, av vegdirektoratet. Også Statens forurensningstilsyn (SFT) støtter vegvesenet plan.

Kampen mot én kilometer lang tunnel på E18 fra Bommestad mot Farriseidet føres av Larvik kommune med støtte i befolkningen. Flere foreninger og lag med spesielle interesser i området har vært engasjert og sagt tydelig fra i høringer.

Miljøverndepartementet avgjør

Ønsket om tunnel er for å redusere trafikken i åpent terreng slik at området kan benyttes som en helhet uten en deling, slik det er i dag. En tunnel vil bedre de miljømessige konsekvensene betydelig i forhold til dagens.

Utmarksområdet nord for Larvik sentrum er et mye brukt tur- og rekreasjonsområde. Ulempene med veien åpen i terrenget er også store for de som bor tett inn til omtrådet. De er allerede plaget ev betydelig trafikkstøy, selv med støyskjermer.

Direktoratet for naturforvaltning (DN) støtter seg til flere uttalelser enn fra Larviks egen befolkning. Deres anbefaling til miljøverndepartementet støtter den faglige vurderingen fra Vestfold fylkeskommune og fra Fylkesmannen i Vestfold, som begge har innsigelser mot vegvesenets plan.

Det er miljøverndepartementet som til slutt avgjør saken. De baserer sitt vedtak på uttalelser fra flere parter, blant andre DN og samferdselsdepartementet.

Les: E18-trafikk har økt over 50 prosent

Les også: Flytter fjell for ny E18