Her er bilen som sjekker glatta

Irriterer du deg over speilglatte veier og manglende strøbiler – ja, da kan du få hjelp av denne bilen. I alle fylker over hele landet har Statens vegvesen egne kontrollbiler som måler friksjonen på glatte veier.

Bil som sjekker glatta

Denne bilen til Statens vegvesen blir brukt til å måle hvor glatt det er.

Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

Kontrollbilene er ute hver eneste vinterdag over hele landet for å sjekke at entreprenørfirmaene som har kontrakt på veivedlikeholdet, med brøyting og strøing, gjør jobben sin.

Med en spesialbygd hjulhenger måler de friksjonen på veien. På en dataskjerm ved siden av sjåføren, blir speilglatte veier avslørt som istapper på målekurven, forteller kontrollingeniør Morten Wenås i Statens vegvesen Telemark:

– Forholdene på veien kommer fram i form av datagrafikk på skjermen. Her ser vi også lufttrykk, og temperaturen på veibanen. Glatte veistrekninger og is kommer fram som store istapper i datakurven, forteller han.

Morten Wenås

Forholdene på veien kommer fram i form av datagrafikk på skjermen. Morten Wenås peker på skjermen i bilen

Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

Presses mot veibanen

De nødvendige måledataene blir samlet inn fra en liten værstasjon som er plassert foran i grillen på bilen, og fra den spesialbygde hjulhengeren som er festet bak.

Her går det to hjul på rekke. Det forreste hjulet følger bilens fart. Det bakerste hjulet måler friksjonen i veibanen og har en innebygd motstand som bremser mot farten. Den lille hjulvognen blir presset mot vegbanen med 60 kg tyngde.

Grunnlaget for driften av vegvesenets kontrollbiler er klagestormene fra illsinte bilister som sklir på dårlig strødde veier. Slik som lastebilsjåførene i Tinn i Telemark, som sier de kjører med hjertet i halsen på ishålka

Det er med livet som innsats, både for dem som sitter og kjører lastebil og for biler vi møter, sier daglig leder i Austbygde Maskin og Transport, Knut Helge Midtgarden.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Dataskjermen

Forholdene på veien kommer fram i form av datagrafikk på skjermen.

Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

Det riktige svaret

Sjåføren i kontrollbilen er en slags overdommer. I datamaskinen har han fasiten i spørsmålet om strøbilene har gjort jobben sin.

– Det er viktig å få dokumentert om de som har ansvaret for vedlikeholdet på vinterveiene gjør det de får betalt for. At de er ute når de skal. Og at det de gjør hjelper for trafikksikkerheten på veiene.

Værstasjon på vegvesenets bil

Værstasjonen er festet foran på bilen.

Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

Morten Wenås mener det kan virke preventivt at vegvesenet er ute selv og kontrollerer vedlikeholdet på denne måten.

Får kjeft

Mil etter mil kjører kontrollbilen med den lille hengeren på utskjelte norske vinterveger. De uniformerte vegvesenfolka er vant til å få kjeft. Ikke sjelden blir de møtt av sinte argumenter om at "det er ikke nødvendig å komme her med en friksjonsmåler for å se at det er livsfarlig glatt på denne veien her ..."

– Oppfatningen av hva som er glatt vei, er ganske personavhengig. De tekniske målingene og dataprogrammet i bilen forteller oss nøkternt om forholdene på en veistrekning er i tråd med de kravene som norske veimyndigheter har satt, sier Wenås.

Og sier dataprogrammet at det er for glatt. Ja, da ringer han etter strøbilen.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

Har du mista håpet om å nokonsinne ha nok i eigenkapital? Då kan det vera det finnes andre løysingar.

Må du ha eigenkapital for å få bustadlån?