Å sette inn veneflon i armen til en pasient mens utstyret gynger frem og tilbake, er ikke lett for de som jobber i ambulansene.
Fylkesveiene mange steder i Telemark er så humpete og dårlige at de sliter med å utføre viktige oppgaver under transporten.
Som oftest må de behandle pasienten før de begynner å kjøre, og så må de stoppe underveis for å fortsette.
Det er ofte kritisk for den som ligger på båren bak i ambulansen, forteller Tor Ove Ramtoft i Nome Ambulanse.
Her kan du høre hvordan NRKs reporter opplevde kjøreturen i ambulanse:
Tor Ove Ramtoft jobber i Nome Ambulanse. Han synes det er på tide å gjøre noe med fylkesveiene i Telemark.
Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRKNoen ganger teller hvert minutt for at pasienten skal overleve.
– Pasienter som er veldig syke og trenger akutt behandling, må til sykehuset rimelig kjapt. Da er det kritisk hvis vi må stoppe mange ganger langs veien for å behandle. Da stjeler vi av pasientens tid, sier Ramtoft.
– Har dere opplevd eksempler der det har vært på grensa mellom liv og død?
– Ja, det har vi gjort. Det skjer ikke hver dag, men det er ganger det står om minutter for å redde pasienten, sier han.
– Må bruke mer penger på vei
Statens vegvesen anslår at det vil koste mellom 85 og 95 milliarder kroner å utbedre vedlikeholdsetterslepet på norske fylkesveier.
I Telemark er etterslepet på 8–10 milliarder kroner, ifølge fylkesordfører Sven Tore Løkslid (Ap).
Veiene blir bare dårligere og dårligere for hvert år, mener ambulansearbeider Tor Ove Ramtoft.
Det påvirker hverdagen deres daglig.
– Vi strever med pasienter som blir bilsyke. Det humper og spretter. Det er ubehagelig både for dem og oss.
Ambulansearbeider i Nome, Karoline Gilberg.
Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRKIkke minst fører det til slitasje på ambulansebilene.
– Kjempeslitasje på alt av foringer, fjæringer og dekk. Det blir en ekstra kostnad det også, sier han.
Nå må det brukes penger for å få dem opp til en akseptabel standard, mener Ramtoft.
– Veiene må rustes opp. Det blir stort sett bare noen krampetak innimellom, sier han.
Vil koste opptil 95 milliarder
I statsbudsjettet som kom fredag foreslår regjeringen å bevilge totalt 43,1 milliarder kroner til veiformål:
- 36,5 milliarder kroner skal gå til Statens vegvesen.
- 6,5 milliarder kroner skal gå til Nye Veier AS.
- 20,4 millioner kroner skal gå til Vegtilsynet.
Det er opp til hvert fylke og pengene de får om hvilke veier som skal bli prioritert.
Skuffet over statsbudsjettet
Påtroppende fylkesordfører i Telemark, Sven Tore Løkslid (Ap), mener det er uakseptabelt at ambulansene må stoppe underveis på grunn av de dårlige veiene.
– Sånn kan vi ikke ha det. Det er sterkt beklagelig å høre at de ikke får utført behandling mens de kjører. Tid er en viktig faktor for dem, sier han.
Han er skuffet over at det ikke kom mer penger til fylkesveiene i forslaget til statsbudsjettet på fredag.
Fylkesordfører i Telemark, Sven Tore Løkslid.
Foto: Lars Tore Endresen / NRK– Jeg ble ikke spesielt oppløftet. Vi har et enormt etterslep på fylkesveinettet, og vi trenger en ordentlig statlig satsing, sier han.
Siden han var fylkesordfører sist, i 2015, har etterslepet på fylkesveien i Norge doblet seg, påpeker han.
Fylkeskommunene har brukt mer på fylkesveier enn det staten har tilført fylkeskommunene, mener han.
Ni av ti ulykker skjer på fylkesveier, viser statistikk, påpeker Løkslid.
Nå håper han rikspolitikerne vil prioritere dette i Nasjonal transportplan som vedtas om ett år.
– Vi skal si ifra og bruke utestemme inn mot regjering og Stortinget, sier han.
– Jobber med en plan for etterslepet
NRK har spurt Samferdselsdepartementet om hva de mener om ambulansearbeidernes arbeidshverdag.
Dette svarer de ikke på.
Statssekretær Tom Kalsås skriver i en epost at regjeringen i statsbudsjettet for 2024 foreslår en økning på på 1,3 milliarder kroner i de frie inntektene til fylkeskommunene.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås.
Foto: Stortinget– Dette styrker fylkeskommunens økonomi og muligheten for å satse på opprustning av fylkesveinettet.
Han legger til at regjeringen følger opp Hurdalsplattformen om å utarbeide en plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier.
– Statens vegvesen og fylkeskommunene har levert et oppdatert kunnskapsgrunnlag om etterslepet på fylkesveinettet til kommende Nasjonal transportplan for 2025-2036 som etter planen skal legges frem til våren.