Hopp til innhold

Betalte 3 000 kroner for dekkskift

– De tok ekstra betalt fordi jeg hadde kjøpt dekk på internett, sier Steinn Eiriksson.

Steinn Eiriksson

Steinn Eiriksson ønsker å gjøre andre oppmerksom på praksisen.

Foto: Privat

Da Steinn Eiriksson fra Re skulle bytte dekk på bilen sin, dro han til nærmeste dekkservicebedrift.

Han hadde kjøpt nye dekk via netthandel, men trengte hjelp til å sette dem på de gamle felgene. Men da regningen skulle betales, fikk han sjokk.

– Jeg forventet en regning på rundt 1 000 kroner, noe som er vanlig pris, men fikk beskjed om å betale 3 000 kroner. Det synes jeg er helt vilt, sier Eiriksson.

Bildekk

Haslestad gummiservice tok ekstra betalt da de oppdaget at dekkene var kjøpt via internett.

Foto: Privat
La på prisen

Forklaringen fra Haslestad Gummiservice som tok på seg jobben, var at han hadde med nye dekk.

– De sa jeg måtte betale mer fordi dekkene var kjøpt på internett, sier Eiriksson.

– Betyr det at du ikke hadde måttet betale ekstra for gamle dekk?

– Jeg forsto det slik, sier Eiriksson som reagerer sterkt på praksisen.

– Hvorfor sjekket du ikke prisen på forhånd?

– Det var den eneste bedriften i nærområdet som skifter dekk og jeg regnet ikke med en ekstraregning fordi jeg ikke kjøpte dekkene der, forklarer islendingen som nå bor i Re i Vestfold.

Misliker internetthandel

Haslestad Gummiservice bekrefter at historien til Eiriksson er riktig.

– Vanlig pris for å bytte dekk på felgene hos oss er 1 800 kroner, men vi tok ekstra betalt fordi dekkene var kjøpt på en nettbutikk, sier daglig leder Kjell Øivind Eriksen.

Eriksen forklarer at de misliker utviklingen hvor kunder bruker lokale bedrifter til å få service, men handler varene billig på internett.

– Hvis vi skal overleve som aktør i det lokale markedet, er vi nødt til å tjene penger. Vi tar derfor ekstra betalt når dekkene er kjøpt andre steder, sier Eriksen og forklarer at også andre bransjer forskjellsbehandler egne og andres kunder.

– Rørleggere, for eksempel, nekter jo å montere utstyr man ikke har kjøpt via dem.

– Hvorfor sa dere ikke fra om dette på forhånd?

– Vi visste ikke at det var nye dekk før vi var i verkstedet, forklarer han.

Artikkelen fortsetter under bildet

Haslestad gummiservice

Haslestad gummiservice på Revetal mener egne kunder skal betale mindre for dekkskift enn de som kjøper dekk via internett.

Foto: Privat

Fikk tilbud om redusert pris

Steinn Eirikson klaget på regningen og etter flere telefonsamtaler og e-postutveksling med Haslestad Gummiservice fikk han tilbud om å få igjen 1 200 kroner, slik at han kun betalte ordinær pris. Det takket han nei til.

– Jeg har sjekket hva andre bedrifter tar for dette og synes 1.800 kroner også er mye, sier Eiriksson.

Han viser NRK flere e-poster han har sendt andre bedrifter for å sjekke hva det koster å montere nye dekk på fire felger og for balansering av dekkene. Prisene han har fått oppgitt varierer mellom 500 og 1.200 kroner.

– Hva skal du gjøre nå?

– Jeg synes dette var en vond opplevelse, men har betalt. Nå ønsker jeg bare å gjøre andre oppmerksom på praksisen, sier Eiriksson.