– Jeg syntes mynten fra nåværende Usbekistan er den mest spennende!
Lena Fahre og Anne Doksrød fra Vestfoldmuseene kikker ned på plastbokser på det arkeologiske koldtbordet.
Vi er på Kulturhistorisk museum i Oslo og på bordet ligger resultatet av lang tids arkeologiske undersøkelser. Mynten Fahre er begeistret for dateres til år 905.
– Det som er unikt med funnene er det store antallet mynter som er over 130. Det er første gang i Norge vi har så mange sølvfunn, så det er helt fantastisk, sier Fahre.
Les også:
- – Her har de oppdaget en helt ny vikingby'
- Trodde det var søppel – fant gullring fra vikingtiden
- Fant 1200 år gammel båtgrav
Nett-TV: Se den populære serien Arkeologene med Arne Hjeltnes.
Gir større forståelse av Gokstad
Disse funnene og tidligere funn av både grav og handelsvarer på Heimdal fra prosjektet «Gokstad revitalisert», gjør det mulig å se handelsplassen i sammenheng med Gokstadhaugen og blant annet relasjonen med den fjerne østen, mener professor Jan Bill.
– Mens vi tidligere forstod Gokstad som en gravhaug i et landskap, har vi nå plutselig et landskap fylt med arkeologi. Og ikke hva som helst – en betydningsfull internasjonal handelsplass.
– Dette gjør at vi kan se livet på Gokstad med nye øyne. De arabiske sølvmyntene forteller for eksempel om langveis kontakter til Asia, sier Bill, som er professor ved Kulturhistorisk museum i Oslo.
- Svært interessant
Etter en sesongs undersøkelser på Heimdal er funnene fra omfattende handelsvirksomhet fra sent 700-tall til 900-tallet ganske så interessante, mener han.
– Hver enkel mynt i seg selv er ikke unik, men jeg vil si at dette er et handelsplassfunn som i Skandinavisk målestokk er det et fåtall av plasser som faktisk har den bredde og rikdom som vi har funnet på en sesong.
Til sommeren planlegges det fire nye uker med utgravninger på Heimdal.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Funnene til Sandefjord
I et rom lenger inn på museet står designer Alan Bartley fra England. Han forbereder en utstilling på Hjertnes i Sandefjord i juni. Der skal både funnene vises fram for folk, men også bilder i stilleben-stil.
– Der bruker vi originalgjenstandene og setter det inn i en levende kontekst, så folk kan føle at de er i nærheten av det å enten sitte rundt et bord, eller være på småverkstedet, sier Anne Doksrød ved Vestfoldmuseene.
Alan Bartley skaper bildene i samarbeid med fotograf Kirsten Jensen Helgeland. Vi fikk en smakebit på hva folk kan vente seg: