Hopp til innhold

«Full City»-kaptein risikerer 4 år

- Hvor stort ansvar skal en sjømann som aldri har vært i Norge ha for å forstå en lokal værmelding med massevis av lokale navn, spurte forsvarer under «Full City»-rettssaken.

Kapteinen og styrmannen

Kapteinen og styrmannen erklærte seg begge ikke skyldig da rettssaken startet.

Foto: Tegning: Stein Ivar Ingebrigtsen

Knut Smedsrud

Knut Smedsrud er forsvarer styrmannen som hadde vakt da skipet grunnstøtte.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

- Hvilket ansvar skal hjelperne hans, spesielt skipets norske agent og trafikksentralen i Brevik, ha for å informere om vanskelige situasjoner som kan oppstå?

Advokat Knut Smedsrud, som forsvarer den vakthavende styrmannen på «Full City», stilte spørsmålet i sitt innledningsforedrag da straffesaken mot kapteinen og styrmannen startet i Nedre Telemark tingrett.

De to erklærte seg ikke skyldig da rettssaken startet mandag.

Full City

Lasteskipet grunnstøtte utenfor Langesund natt til 31. juli i fjor. Her blir skipet slept til NATO-kaia mellom Langesund og Stathelle.

Foto: Teigen, Trond Reidar / Scanpix

Risikerer fire års fengsel

Politiet mistenker de to som var på vakt ved Trafikksentralen i Brevik ulykkesnatten for ikke å ha holdt seg til sine instrukser. Denne saken er foreløpig ikke ferdig etterforsket.

Forsvarerne for de to sjøfolkene, som risikerer inntil fire års fengsel, mener 40 minutter på natt til 31. juli i fjor må stå i fokus under rettsaken.

Da er værmeldingen, anbefalingen om hvor skipet skulle ankre opp i påvente av lasting på Herøya, ankring på Såsteinflaket, dreggsituasjonen og den løpende kontakt med Trafikksentralen sentrale elementer.

Ifølge forsvarerne startet dreggingen fem minutter før midnatt - og vel en halv time senere var havariet et faktum.

50 vitner

I sin forklaring til politiet - som ble lest opp i retten - forklarte kapteinen at han hadde ant uråd ved midnatt, og bedt de ansvarlige på brua sjekke om skipet lå i ro, og han ba om å starte motoren. Men det var vann i motorrommet, og det var ikke mulig å starte hverken hjelpemotor eller hovedmotor. Dermed var det ikke mulig å unngå havariet.

Fra Trafikksentralen fikk de beskjed om at slepebåt var underveis, men den sterke vinden gjorde at taubåten ikke kunne legge inntil havaristen.

Deler av mannskapet ble evakuert, men rederiets agent i Hong Kong ba kapteinen og noen av mannskapet bli ombord for å markere eierens interesser.

Rundt 50 vitner skal de neste dagene forklare seg om den sterke vinden ulykkesnatten, om værmelding, ankringsforhold på Såsteinflaket, om kontakten mellom det 167 meter store skipet og agenten, Trafikksentralen og andre myndigheter, og om konsekvensene av havariet.

Det er ventet at rettssaken vil ta rundt to uker.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark