Hopp til innhold

Frp vil bruke sparte penger på veier: – Raske tog er bare eksotisk

Hvis Norge sparer 10 milliarder kroner på å gjøre nye tog tregere, er det penger som kan brukes andre steder, mener Bård Hoksrud i Frp. – Det viktigste er uansett dobbeltspor på jernbanen, sier han.

InterCity-tog på rødt lys

Ved å velge at togene kan kjøre 200 kilometer i timen i stedet for 250 kilometer i timen, kan man spare 10 milliarder kroner. Det er ikke alle som mener det er smart sparing.

Foto: Cornelius Poppe / Scanpix

For å spare penger har regjeringen foreslått å bygge ut intercitytriangelet slik at det må kjøre saktere enn den opprinnelige planen.

På intercitytriangelet mellom Skien, Lillehammer og Halden til Oslo, er det foreslått tog som kan kjøre 200 kilometer i timen, mot først 250 kilometer i timen.

Vil spare 10 milliarder kroner

I dag kjører togene i inntil 210 kilometer i timen på strekningen mot Gardermoen fra Oslo, og på jernbanen som skal bli til intercitytriangelet kjører togene i omtrent 160 kilometer i timen på en del av strekningen.

I planene for de nye strekningene på intercitytriangelet er det planlagt at togene skal kjøre mellom 200 og 250 kilometer i timen.

Jernbaneverket har på oppdrag fra samferdselsdepartementet utredet kostnadene for intercitytog med hastigheter på 200 kilometer i timen og 250 kilometer i timen.

Men beregninger fra Jernbaneverket viser at man kan spare rundt 10 milliarder kroner på å velge at togene kjører tregere.

Kommunikasjonssjef Thor Erik Skarpen i Plan og utvikling i Jernbaneverket sier til NRK at togene uansett vil gå dobbelt så fort som i dag når dobbeltsporene er på plass i intercitytriangelet, om man velger å kjøre togene med en makshastighet på 200 kilometer i timen.

– Forskjellen mellom 200 kilometer i timen-banen og 250 kilometer i timen-banen, er null for intercitytogene som stopper på stasjonene, sier Skarpen.

Skarpen opplyser at snitthastigheten i dag er mellom 70 og 80 kilometer i timen, og at den vil øke til mellom 140 og 150 kilometer i timen med ny jernbanetrasé.

– Til sammenligning går Flytoget 140 kilometer i snitt. Flytoget har en makshastighet på 210 kilometer i timen, sier Skarpen.

Jernbaneverket anbefaler overfor departementet at det bygges med en kapasitet på 250 kilometer i timen, fordi det kan hende at togene om 30-40 år vil kunne klare å utnytte 250 kilometer i timen-banene bedre enn dagens moderne tog kan.

– Dobbeltspor er det viktigste

Nyheten om at departementet ønsker å spare 10 milliarder på denne måten, verken overrasker eller skuffer Frps stortingsrepresentant fra Telemark, Bård Hoksrud, som sitter i samferdselskomiteen på Stortinget.

– Det viktigste er at man får på plass dobbeltspor i hele intercitytriangelet, og at ingen begynner å røre med dette. Det er det aller viktigste, sier Hoksrud.

Som eksempel drar Hoksrud frem at togpassasjerer fra Porsgrunn, som på deler av strekningen i dag lunter seg frem i 20-30 kilometer i timen, vil oppleve en revolusjon når dobbeltsporene kommer.

– Hvis det da går i 180-200 kilometer i timen, tror jeg det vil oppleves som både lyntog og høyhastighetstog i et helt annet tempo enn det vi er vant til i dag.

Bård Hoksrud

Raske tog er eksotisk, men dobbeltspor på jernbanen er viktigst, mener Frps Bård Hoksrud.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX
Per Gunnar Disch

Per Gunnar Disch mener investeringene nå er for fremtiden, og at man ikke må spare.

Foto: Roald Marker / NRK
Ragnar Johansen

Ragnar Johansen er på vei til Bangkok, og er fornøyd med 200 kilometer i timen.

Foto: Roald Marker / NRK

Vil bruke pengene på veier uten bom

10 milliarder kroner spart på at togene går litt tregere, er heller godt nytt, mener stortingsrepresentanten. Han sier at det er store utfordringer i samferdsel både på jernbane og andre steder utenfor området som dekkes av intercitytriangelet.

– For å sette det i perspektiv så koster vel det å bygge ut E18 gjennom Bamble kommune ca 2,8 milliarder kroner, sier Hoksrud.

Byggingen av E18 gjennom Bamble omfatter bygging av 16,8 kilometer ny firefelts vei med en veibredde på 20 meter. I tillegg er det planlagt 1,2 kilometer tofelts vei med midtdeler, og prosjektet omfatter flere store bruer, døgnhvileplass med 25 oppstillingsplasser og rasteplass, ifølge Statens vegvesens reguleringsplan.

– I stedet for å gi bilistene flere bompenger, så kunne man kanskje bruke noen av disse pengene til å bygge ut flere veiprosjekter uten bruk av bompenger, sier Hoksrud.

– Eksotisk med raske tog

Frp-representanten tror heller ikke at det i realiteten vil bety mye for folk flest om togene går i 250 eller 200 kilometer i timen.

– Det er alltid eksotisk at togene skal gå så fort som overhodet mulig, men for de fleste vil 200 kilometer i timen oppleves veldig raskt, sier Hoksrud.

– Dessuten er det få strekninger mellom Skien og Oslo der man vil komme opp i 250 kilometer i timen, for det er mange jernbanestasjoner togene må stanse ved. Man bruker lang tid på å komme opp i den hastigheten, og man bruker lang tid på å komme ned i null.

– Må tenke på fremtiden

Passasjerene som torsdag morgen sitter og venter på tog i Porsgrunn, er delt i synet på om det er lurt å frata togene muligheten til å kjøre raskere enn 200 kilometer i timen.

– 10 milliarder er mye penger å spare. Bruk dem på de eldre, sier Bjørn Johansen.

Per Gunnar Disch er på vei til Oslo.

– Jeg er opptatt av at man skal bygge en jernbane for fremtiden til Grenland. Vi må bygge ut slik at vi har en infrastruktur som tilfredsstiller tidens krav, sier Disch.

Han vil derfor gjerne at togene skal gå i 250 kilometer i timen. Hva mener han så om at 10 milliarder kan spares?

– Økonomi betyr en del, men her gjør man en investering for veldig, veldig mange år fremover. Det er bare å komme i gang.

– Gleder meg til jeg suser av gårde i 250 kilometer i timen

Disch er på vei til Oslo, men som på så mange av avgangene i Skien og Porsgrunn, er det ikke tog, men buss passasjerene venter på.

– Det er en plage. Det hender også at det er forsinkelser, og det er ikke noe særlig. Jeg gleder meg til jeg kan suse av gårde i 250 kilometer i timen, sier Disch.

Så går han og de andre passasjerene inn på bussen.

Buss for tog

Buss for tog - ikke passasjerenes førstevalg.

Foto: Roald Marker / NRK
Intercity-triangelet
Foto: Jernbaneverket

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark