Når innkrevingen av bompenger for strekningen Gulli-Langåker starter 3. november, blir prisen for å kjøre gjennom Vestfold 57 kroner. Det bekreftet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen overfor NRK.no mandag.
I utgangspunktet lå prisen an til å bli 116 kroner, men den ble endret til 88 kroner etter lokalpolitisk press. Nå er prisen endret til 57 kroner, samtidig som nedbetalingsperioden forlenges fra 15 til 20 år.
– Høy kvalitet
– Dette betyr veldig mye for innbyggerne i kommunen vår, sier Stokke-ordfører Erlend Larsen.
Han har vært bekymret for sideveistrafikken som følge av at enkelte vil unngå å betale bompenger.
– Med en pris på 57 kroner tror jeg vi vil få såpass lite sideveistrafikk at dette er noe vi kan leve med, sier Larsen.
Han mener dette vil føre til sikrere sideveier i kommunen.
– Men bilistene vil jo også måtte betale for veien i fem år lengre?
– Veien har høy kvalitet og verdi i mange år framover. Da synes jeg ikke det er urimelig at folk som har glede av den er med på å betale for den.
– Ikke akseptabelt
Bilister NRK.no har snakket med, er også stort sett fornøyde med at bompengesatsen blir lavere.
– Dette var virkelig en gladnyhet, sier Denise Parreira Wedel.
– Jeg er student på Bakkenteigen i Horten, så jeg er veldig glad for at det blir billigere.
Arnfinn Bakken er uenig.
– Det er ikke akseptabelt for meg. Jeg synes det fortsatt er for dyrt, sier Bakken som ikke vil ha bompenger i det hele tatt.
Usikre detaljer
En annen bilist, Turid Bergene, er mer positiv til bompengesatsen.
– Det er i hvert fall mye bedre enn 116 kroner.
– Men hva synes du om at nedbetalingsperioden forlenges?
– Jeg kjører vel ikke bil om 20 år, så for min del kan det være det samme, ler Bergene.
NRK.no har mandag forsøkt å finne ut hva bompengesatsen blir for hver enkelt bomstasjon i Vestfold. Men Samferdselsdepartementet har foreløpig ikke noe svar på det.
– Vegdirektoratet er ikke helt ferdige med å finne ut av det ennå, sier statssekretær Bård Hoksrud til NRK.no.